Vi i Perstorp

Varför ska väljarna rösta på er?

För att Perstorp måste få ordning på sin ekonomi om vi ska överleva som kommun. Vi står inför ett enormt ekonomiskt underskott som nu lämnas över till nästa styre och vår kommun klarar inte fyra år till på samma sätt.

Vad är er vision för kommunen om 10 år?

Perstorp är en kommun som arbetande människor och skattebetalare vill bo i. Vi har inte längre landets högsta arbetslöshet och sakta men säkert är våra siffror på väg upp. Strategiskt och målinriktat arbete börjar ge avkastning.

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

Vi finns bara i Perstorp.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Varken till vänster eller till höger

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra kommunen efter nästa val?

Ja.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Öppenhet och närdemokrati

Vi lyssnar på våra invånare. De har gett oss sin fullmakt, men de har mycket input att ge mellan valen också. Vi berättar om beslut som ska tas före att de klubbas, vi är öppna med hur vi resonerar och hur vi tar ställning. Ofta finns ju de bästa lösningarna därute bland våra invånare, om man är öppen och lyhörd. Både vindkraft och värmeverk var frågor som styrdes om av engagerade medborgare.

2. Ekonomi i balans

Vår kommun står inför ett stort underskott, -25 till -30 Mkr för innevarande år. Alla satsningar och Perstorps överlevnad hänger på att vi får ordning på vår gemensamma ekonomi.

3. Bygga Perstorp för invånare som VILL bo här

Nära kopplat till vår ekonomi så måste vi bygga Perstorp så att människor som jobbar här också vill bo här och betala skatt. Vi behöver skärpt tillsyn så att vi får en högre lägstanivå på bostadsmarknaden. Det är svårt att vara en oseriös fastighetsägare i en kommun som bedriver ett seriöst tillsynsarbete. Vi behöver ett skifte i vårt fastighetsbestånd, ett rejält lyft.

Kompassvar

Vård- och omsorgspersonal i Perstorp ska vara delaktiga i schemaläggningen

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vi i Perstorp: Ja, vem vet bäst hur tidsbehoven är ute hos vårdtagarna om inte personalen? Delaktighet och medansvar är jätteviktigt, för att kunna påverka egen arbetsmiljö och känna engagemang. Ge personalen en chans att visa vad de kan!

Oderljunga skola ska öppnas igen

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Att lägga ner skolan var ett dåligt beslut och medförde inte någon besparing för vår kommun. Landsbygden bidrar positivt och en liten skola skapar gemenskap och håller landsbygden levande. Finns förutsättningarna för att öppna upp, ekonomiskt och barn som vill gå är vi positiva , men en uppstart är mycket svårare än en nedläggning och inget vi kan driva på för förrän vi har balans i ekonomin.

Kommunen ska köpa konkursade bostadsbolaget Kupolens bestånd

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska bra förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Om det finns privata aktörer som är beredda att köpa och sköta fastigheterna så är det en bra lösning, men annars måste kommunen ta kontroll över situationen och höja lägstanivån på våra bostäder. Inga invånare ska behöva bo i ohälsosamma och farliga lägenheter.

Kommunen ska säga nej till nya vindkraftverk

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Det är bara låga småskaliga verk som går att bygga här då vi numera har uppdaterade skyddavstånd (7 ggr höjden på verken) som skyddar våra invånare mot ljud, ljus och andra föroreningar. I Perstorp satsas det på annan energiproduktion, som till exempel bioenergi från skogsrester. En biogasanläggning är också på gång att uppföras i industriparken.

Lönerna ska sänkas för min kommuns toppolitiker

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska bra förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Varför inte ha löner som är kopplade till hur bra det går för kommunen? När det är besparingskrav så ska alla bidra, också politiken.

Anställda inom äldreomsorgen ska ha förkortad arbetstid med full lön

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Vi har inte ekonomi till sådana satsningar. Istället får vi jobba för att belastningen och arbetsuppgifterna under dagen ska bli rimliga så att man kan jobba den arbetstid som nu gäller.

Kommunen ska ställa högre krav på personer som får försörjningsstöd

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vi i Perstorp: Ja, försörjningsstöd ska betalas ut mot motprestation, anpassat efter individens möjligheter att bidra till samhället.

Min kommun ska hissa prideflaggan

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Vi har absolut inget emot prideflaggan, men tycker att kommunen ska hissa svenska flaggan när man flaggar. Alla människor är lika mycket värda och får älska vem de vill, det är en självklarhet som går lika bra under vår svenska flagg. Det här är inte en aktuell fråga som har diskuterats i vår kommun de senaste fyra åren, den slängs bara in för att röra om i valtider.

Min kommun ska uppmuntra återvandring för invandrare som inte är integrerade

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Återvandring är inte något vi ska jobba aktivt för, men däremot ska kommunen vara informerad och behjälplig om någon uppsöker kommunen och VILL ha stöd för att återvandra. Däremot ska vi ställa krav på integration och aktiviteter, som att lära sig det svenska språket och samhället om man ska vara medborgare i vårt land.

Kommunens fordon ska vara eldrivna

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Vi förväntar oss att kommunen i första hand beaktar ekonomi, säkerhet, arbetsmiljö och beredskap när vi köper in fordon.

Kommunen ska tillåta privata företag att driva äldrevård

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Ja, privata aktörer kan kanske leverera bättre kvalitet än vad kommunen själv kan?

Kommunen ska satsa på fritidsgårdar för att minska kriminaliteten

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Ganska bra förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Vi har redan satsat på ny fritidsgård. Det är viktigt att fånga upp ungdomar i aktiviteter och här är föreningslivet minst lika viktigt.

Kommunen ska satsa mer på att bevara minoriteters kulturer och traditioner

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Nej, det är inte vårt ansvar. Många saknar våra svenska traditioner och de borde vi satsa mer på att bevara. Föräldrar saknar luciafirande och skolavslutningar. Kommunen bekostar inte längre utflykter till Skånes Djurpark för att visa våra svenska djur. Vi behöver bli bättre på att förmedla vår svenska kultur och traditioner så att integrationen fungerar.

Skollunchen ska alltid erbjuda kött

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vi i Perstorp: Ja, gärna inköpt lokalt från närliggande gårdar och jägare.

Hur mycket ska invånarna i min kommun betala i kommunalskatt?

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Samma som i dag.

Extra viktig fråga Så svarar Vi i Perstorp: Vi ligger idag på en rimlig skattenivå, men med största sannolikhet är en skattehöjning i novembers beslut redan framtvingad. Med överhängande underskott som motsvarar närmre två skattekronor och en styrande majoritet som inte vidtar tillräckliga åtgärder, så kommer ny majoritet inte att ha mycket att välja på. Det kommer att slå hårt på Perstorps invånare, framförallt de som lever på marginalen.

Hur mycket pengar ska min kommun lägga på kultur?

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Samma som i dag.

Så svarar Vi i Perstorp: Bibliotek, kulturskola och Ugglebad - det gör Perstorp attraktivt att bo och leva i och det vill vi ha kvar och vara rädda om. Vi har inte råd att satsa mer än vi gör idag.

Hur öppen ska min kommun vara för att ta emot flyktingar?

Du har inte tagit ställning. Vi i Perstorp valde Samma som i dag.

Så svarar Vi i Perstorp: När vi tar emot människor så måste vi också skapa goda förutsättningar för att de ska bli en del av vårt svenska samhälle.

Vilka av följande förslag ska din kommun prioritera inom skolområdet?

Du valde inget område. Vi i Perstorp valde Satsa mer resurser på elever som behöver extra stöd, Mer resurser till elevhälsa, Införa striktare ordningsregler i skolan.

Så svarar Vi i Perstorp: Barn- och utbildningsnämnden har lyft behovet av skolpsykolog och revisionen bedömer att elevhälsan behöver stärkas upp för att kunna jobba förebyggande och hälsofrämjande. Flera föräldrar har lyft att deras barn behöver mer stöd i skolan, men resurser saknas.

Vilka av följande förslag ska min kommun prioritera?

Du valde inget område. Vi i Perstorp valde Slå ihop kommunens förvaltningar till en gemensam, Öka myndighetssamverkan mot oseriösa fastighetsägare, Erbjuda mark för småhusbyggande.

Så svarar Vi i Perstorp: En gemensam förvaltning där vi alla jobbar mot samma mål hade gett oss en mindre, spetsigare och mer kostnadseffektiv organisation. Tvärsektoriellt arbete har varit en tung uppförsbacke och Perstorps styrka är småskaligheten – organisera efter det. Vi behöver höja kvaliteten på utbudet av befintliga fastigheter så att människor vill bo här, samtidigt erbjuda attraktiva tomter.