Vänsterpartiet

Varför ska väljarna rösta på er?

Vi står för nya tankar och idéer. Sjöbo behöver förändras, skolan bli bättre, naturen bevaras och tryggheten för våra äldre bli bättre. Vi är de enda parti som stått utanför de senaste årens härvor. Med en socialistisk politik där alla människor är lika värda skapar vi en trygghet för alla! Inte en unge, inte en pensionär ska säljas ut till lägstbjudande i en privatisering.

Vad är er vision för kommunen om 10 år?

Sjöbo kommun är en kommun som växer, lugnt och sakta. Våra barn lyckas i skolan och kan läsa vidare. En stor del av naturen i Sjöbo är skyddad och det är lätt att ta sig runt i kommunen med en god kollektivtrafik. Sjöbos centrum är attraktivt med musik, restauranger och liv och rörelse. Verksamheterna är avprivatiserade och därför är ekonomin god och vi kan ha väldigt låga avgifter.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Klart till vänster

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra kommunen efter nästa val?

Moderaterna har verkligen kört Sjöbo i fel riktning med sina över 20 år vid makten. Sjöbo behöver ett nytt styre!

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Satsa på skolan, barn och unga

Sjöbo har sjunkande resultat i våra skolor och ett stort behov av fler aktiviteter, fritidsgårdar och mötesplatser för våra unga. Satsar vi inte på förskolan och grundskolan kommer vi inte att kunna bryta de låga resultaten. Stäng inte Kompassens förskola. Vi behöver också en moderna idrottsplats med fler planer så att alla våra ungdomar kan träna sina idrotter!

2. Slut på slöseri och konsulter

De senaste årens korruptionshärvor och slöseri på konsulter har kostat skattebetalarna många miljoner. Värdegrundsarbete för miljoner, varumärkesbyggande, miljoner för att implementera en ny medarbetarhandbok – ja till och med konsulter för att bestämma vilken grön färg Färsingaskolan skulle målas i! Det får va slut på slöseri och dyra konsulter! Öppenhet och motverka mygel är också viktigt.

3. Sänk avgifterna!

Elnätet, soporna, vatten, trygghetslarm, simhallen ja alla våra avgifter har höjts rejält de senaste åren. Vi vill sänka dem så att alla får mer pengar över i fickan. Vi vill också göra om taxorna så att det lönar sig att spara på el eller vatten, idag är de fasta avgifterna för höga. Sjöbo går med stora överskott, det är bättre att låta ungarna bada och att pensionärerna har råd med elräkningen!

Kompassvar

Barnomsorg på obekväm arbetstid i Sjöbo ska öppnas igen

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Flera ensamstående kvinnor tvingades flytta från kommunen eller säga upp sig från sina jobba när ob-förskolan stängdes. Det är en viktig jämställdhetsfråga att alla, även ensamstående ska kunna ta ett jobb inom vården eller på exempelvis Coop. Det ska kännas tryggt att veta att det finns omsorg, personal som barnen känner.

Sjöbo ska återvända till samarbetet i Sydöstra Skånes räddningstjänstförbund

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: vi vill samarbeta mer med våra grannar i Sydöstra Skåne, inte bara inom räddningstjänsten. Vi är fyra kommuner som har liknande strukturer, problem och möjligheter. Samarbetar vi inte och står upp för våra kommuner har vi snart ingen sjukvård, kollektivtrafik eller räddningstjänst kvar i vårt hörn. Vi ska samarbeta mer - inte mindre! Utan SÖRF riskerar vi att behöva stänga även Lövestads station.

Sjöbohem ska bygga fler lägenheter

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Vi behöver ett levande centrum, och vi behöver fler hyreslägenheter i framförallt Sjöbo tätort. När de privata inte vill bygga får Sjöbohem ta den rollen och påbörja bygget av lägenheter mellan lilla Coop och busstationen. Sjöbohem gör miljonvinster som kan användas till att skapa fler bostäder så att Sjöbo kommun kan börja växa igen!

Kommunen ska säga nej till nya vindkraftverk

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Sjöbo är en stor kommun med relativt liten befolkning - och dessutom ganska blåsigt väder. Vi skulle kunna producera mer energi här och kunna göra vår del av att motverka energibristen.

Lönerna ska sänkas för min kommuns toppolitiker

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Det är helt orimligt att ett kommunalråd tjänar tre gånger så mycket som en undersköterska. De flesta politikerna i kommunen jobbar helt ideellt, du ska ju vara politiker för att du brinner för det, inte för att göra ekonomisk karriär.

Anställda inom äldreomsorgen ska ha förkortad arbetstid med full lön

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Vi har extremt många inom omsorgen som jobbar deltid, helt enkelt för att de inte orkar arbeta full tid. Vi har också väldigt höga sjuktal. Vi behöver verkligen förkorta arbetstiden!

Kommunen ska ställa högre krav på personer som får försörjningsstöd

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Det finns grupper med försörjningsstöd som står väldigt långt utanför samhället. Vi vill tvärtom erbjuda högre ersättningar för de som deltager i aktiviteter, studier eller praktik. Då blir det en morot som gör att flera har möjlighet att ta sig ur sin situation istället.

Min kommun ska hissa prideflaggan

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Pride behövs tyvärr fortfarande och det är viktigt att visa att det officiella Sjöbo står upp för alla människors lika värde!

Min kommun ska uppmuntra återvandring för invandrare som inte är integrerade

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi arbetar hellre med att integrera de människor som bor i vår kommun. Sjöbo kommun har ingen möjlighet och inget intresse i att människor ska lämna vår kommun.

Kommunens fordon ska vara eldrivna

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Här håller vi egentligen delvis med bara, vi har några vätgasbilar också i kommunen! Självklart ska kommunen vara en förebild när det gäller omställningen från fossila bränsle.

Kommunen ska tillåta privata företag att driva äldrevård

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi vill göra tvärtom, sluta mäta och minutstyra! Låt våra äldre få en verklig valfrihet istället, att välja om de vill sitta och snacka, äta i restaurangen, gå ut en runda - påverka sin egen vardag. Privata företag är där för att tjäna pengar på våra äldre, det är inte bara oerhört oetiskt utan också väldigt ineffektivt och blir väldigt dyrt. Det är viktigare att satsa på omsorgen än vinster!

Kommunen ska satsa på fritidsgårdar för att minska kriminaliteten

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Ungdomarna själva önskar någonstans att vara på, och all forskning säger också att trygga ungdomar hamnar mer sällan i problem. Trygga mötesplatser med vuxna personer som de kan lita på viktigt. En ungdom som hamnar helt snett är dyrare än att driva våra fritidsgårdar - så det är en självklarhet att det ska finnas!

Kommunen ska satsa mer på att bevara minoriteters kulturer och traditioner

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Det är roligt med olika kulturer och att få möta människor från andra kulturer än sin egen. Att vara trygg i sin egen kultur gör det lättare att förstå andras kulturer.

Skollunchen ska alltid erbjuda kött

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Det ska alltid finnas minst två olika maträtter att välja på. För oss är det viktigare att maten är lokalt producerad, att vi inte fiskar ut alla våra hav och att kvaliteten är hög än att det måste vara kött varenda dag.

Hur mycket ska invånarna i min kommun betala i kommunalskatt?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Samma som i dag.

Så svarar Vänsterpartiet: Sjöbo har gjort stora överskott, vi vill hellre utveckla verksamheten och sänka avgifter. Sänkta avgifter märks mer än sänkta skatter för människor med låga inkomster

Hur mycket pengar ska min kommun lägga på kultur?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Lite mer.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi har fina kulturbyggnader som exempelvis Möllan inne i Sjöbo som står och mer eller mindre förfaller. Vi behöver också satsa mer på studieförbunden så att fler unga kan hålla på med musik och äldre träffas på studiecirklar

Hur öppen ska min kommun vara för att ta emot flyktingar?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket mer.

Så svarar Vänsterpartiet: Sjöbo har historiskt, men även de senaste åren, tagit emot väldigt få flyktingar. Det är bättre att kommuner som Sjöbo tar emot än att flyktingar ska hamna i utanförskapsområden runt storstäderna.

Vilka av följande förslag ska din kommun prioritera inom skolområdet?

Du valde inget område. Vänsterpartiet valde Satsa mer resurser på elever som behöver extra stöd, Begränsa de privata inslagen i skolan, Öka andelen behöriga lärare.

Så svarar Vänsterpartiet: Att många elever går på privatskolor kostar kommunen miljoner varje år, miljoner som kan läggas på undervisning istället för vinster. Vi måste också se till att bryta mönstret med att så otroligt många går igenom grundskolan utan att kunna gå vidare till gymnasiet - Sjöbo kommuns barn och unga ska ha samma möjligheter som alla andra!

Vilka av följande förslag ska min kommun prioritera?

Du valde inget område. Vänsterpartiet valde Utrusta hemtjänstens personal med skor och ytterkläder, Öppna fritidsgårdar som lagts ned, Ett vintersportcentrum ska anläggas.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi vill skapa, inte bara vintersport, utan aktiviteter för barn och unga året om. Multiplaner som går att använda i alla väder. Det ska finnas fritidsgårdar så att våra unga har någonstans att vara, att de har trygga vuxna att vända sig till! Vi kommer också att driva gratis bad för barn och unga och skor och kläder till personalen i hemtjänsten. Det har Sjöbo råd med!