Vänsterpartiet

Varför ska väljarna rösta på er?

För en jämlik vård efter behov. Stora vårdkoncerner med vinsintresse hör inte hemma i vården. För en utbyggd kollektivtrafik som prioriteras före massbilism. Det är det viktigast vi kan göra för att möte klimatkrisen i regionen.

Vad är er vision för regionen om 10 år?

Den marknadsstyrda vården ska vara avvecklad. Behov ska styra prioriteringar, inte vinstintressen. Personalen i verksamheterna har fått betydligt bättre arbetsvillkor. Ingen blir sjuk av sin arbetsplats. Det ger kvalité och stabilitet till alla medborgare som behöver vård och använder kollektivtrafik.

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

Nej.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Klart till vänster

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra regionen efter nästa val?

Sverigedemokraterna och Moderaterna.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Inga privata vinstintressen i vården

Vinsintresset tar resurser från våra skattepengar som skulle kunna användas till bättre vård. Privata företag på en konstruerad vårdmarknad snedvrider prioriteringar. Det blir inte vård efter behov, utan vård efter där det går att göra vinst.

2. Förkorta arbetstiden för vårdpersonal

Vårdpersonal måste få tid för återhämtning. En ska orka ett helt arbetsliv. Vårdyrken arbetar ofta obekväma tider och i människonära situationer som kan ge etisk stress. Vi ska gå från arbetsplatser som gör personal sjuka till hållbara arbetsplatser där personal orkar och stannar kvar i sitt yrke. Så bygger vi kvalité i vården.

3. Satsa på kollektivtrafiken

Bygg ut med fler expressbussar och tätare bussavgångar. Pendeltågen ska ha resurser så att de går i tid. Taxorna ska vara låga. Permanenta halveringen av biljettpriserna även efter 2026. Vi vill ha en Sverigebiljett som gäller gemensamt för all kollektivtrafik i hela landet med kostnad ca 500:- per månad.

Kompassvar

Priserna för kollektivtrafik till Arlanda ska sänkas

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Viktigt för att minska bilåkandet till Arlanda. Säg upp det dåliga avtalet med Arlandaexpress. Stationsavgiften förhindrar att vår infrastruktur används fullt ut genom att det är för dyrt att ta pendeln till Arlanda

Regionen ska öppna ett specialistcentrum för kvinnosjukvård

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Kvinnosjukvården är generellt eftersatt. Ett specialistcentrum skulle vara ett stöd för primärvården att öka kunskap om till exempel klimakterirelaterade sjukdomar och besvär.

Ätstörningsvården ska drivas av regionen

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Det är en mycket dålig idé att en av de mest sköra och utsatta patientgrupperna ska hänvisas till privata aktörer. Vården av denna grupp ska vara seriös och evidensbaserad. Så har inte alltid varit fallit med privata aktörer.

SL-kortet ska gälla på regionaltågen

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Arbetspendling över regiongränser ökar. Storstockholm kännetecknas av regionutvidgning där resandet över regiongränser ökar. Kollektivtrafikens system måste anpassas till det för att inte hindra i mäniskors vardag.

Region Stockholm ska erbjuda mer digital vård för att minska beroende av nätläkare

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Nuvarande system med nätläkare som kan diagnostisera patienter på löpande band är absurd. Det ger stora extrakostnader för skattebetalarna och kännetecknas av oseriösa aktörer som ger lite vårdnytta för pengarna. Digital vård kan dock vara ett viktigt komplement som Region Stockholm själva borde utveckla formerna för.

Privata vårdgivare ska få öppna psykiatrimottagningar för barn och unga

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Psykiatri för barn och unga är ett mycket dåligt område för "vårdval". Det är sköra patientgrupper där en valfrihet på marknad inte funkar. Regionen ska garantera kvalité i verksamheterna. Fler privata aktörer försvårar också den viktiga samverkan kring ungas hälsa med skola och kommuner.

Kollektivtrafiken ska vara gratis för barn och ungdomar

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Barn och unga ska kunna förflytta sig med kollektivtrafiken. Det är frihet och klimatvänligt. Nolltaxa för unga är bra fördelningspolitik. Alla unga ska ha råd.

Regionen ska prioritera kollektivtrafik i glesbygd före fler avgångar i tätorter

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi ställer inte stad mot landsbygd. Kollektivtrafik ska finnas på landsbygden också. Vi föreslår mer flexibla former med anropsstyrd trafik. Sjötrafiken ska bevaras och utvecklas.

Regionen ska vara restriktiv med att erbjuda avgiftsfri tolk i vården

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Det är viktigt att bli förstådd i vården. Om inte riskerar vi vårdskador och att människor inte får den vård de behöver och har rätt till.

Regionen ska lägga 1 % av byggkostnaderna på konst vid ny- och ombyggnationer

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Konst i offentliga miljöer bidrar till livskvalité. Det är speciellt viktigt i vårdmiljöer. Det är också ett sätt att ge inkomster till konstnärer.

Hur mycket ska invånarna i min region betala i regionskatt?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Lite mer.

Så svarar Vänsterpartiet: Behoven av vård ökar när vi får allt äldre äldre och kan göra mer för att bota sjukdomar. Kollektivtrafik behöver byggas ut för att möta klimatkrisen. Det behöver finansieras. Helst vill vi ha ökat statligt ansvar för finansiering. Men även en något höjd regionskatt behövs också.

Hur mycket av sjukvården ska drivas av privata företag?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket mindre.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Sjukvård i egen offentlig regi ska vara huvudregeln. Idella aktörar kan vara komplement. Det ger bäst möjlighet till demokratisk styrning av hur resurser används. Privata företag dränerar vården med vinstuttag - som dessutom framförallt möjliggörs med sämre arbetsvillkor för personalen.

Vilka av följande förslag ska din region prioritera inom sjukvårds- och tandvårdsområdet?

Du valde inget område. Vänsterpartiet valde Höja lönerna för anställda inom sjukvården, Satsa mer resurser på barn- och ungdomspsykiatrin, Begränsa privata inslag i vården.

Så svarar Vänsterpartiet: Vårdyrken är strukturellet underbetalda. För att de viktiga vårdyrkena ska vara attraktiva behöver lönerna höjas. Psykisk ohälsa bland barn- och unga ökar kraftigt. Vi vill stärka hela vårdkedjan och framförallt ge mer stöd till elevhälsan i skolorna. Vi vill inte att våra skattepengar ska gå till privata vinster.