Vänsterpartiet
Varför ska väljarna rösta på er?
Att må bra. Känna trygghet. Få vård efter behov när du är sjuk. Så ska det vara. Vi säger stopp när högern gynnar rika, vägrar ta tag i giriga nätläkare och vinster i välfärden. Vi vill korta köer, ha en stabilare kontakt mellan vårdgivare och patient och vill att behoven ska styra. Vården ska drivas ansvarsfullt och då krävs det en bra arbetsmiljö för medarbetarna att växa i.
Vad är er vision för regionen om 10 år?
Om 10 år: - har vi en behovsstyrd vård där den nära vården blivit allt viktigare - Köer är ett minne blott - har arbetsmiljön blivit bättre och mer modern med arbetstidsförkortning - Samverkan mellan olika instanser har blivit bättre - har vi en utbyggd kollektivtrafik med låga avgifter och som drivs förnybart.
Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?
Nej vi är samspelta.
Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?
Klart till vänster
Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra regionen efter nästa val?
Vi vill vara med och styra regionen. Vi ser då främst ett rödgrönt styre och kan inte tänka oss att samarbeta med Sverigedemokraterna.
Vilka är era tre viktigaste frågor?
1. Behov, kortade köer och jämlikhet
Det ska inte spela någon roll vem du är eller var du bor, vården ska vara jämlik och den ska vara lätt att nå. Vi vill göra det enklare i vården för sjuka. Vården ska vara behovsstyrd och behöver samordnas bättre. Vi ser behov av att staten ansvarar för att utbilda mer vårdpersonal för att kunna leva upp till "nära vård". Köer kan kortas bl.a. genom att äldre med behov får en egen kö.
2. Stoppa bluff, båg och vinster
Alla i Sörmland ska känna sig trygga med att vården finns där när den behövs, i tid, på rätt plats. Digitaliserade vårdtjänster ska användas klokt, men inte ersätta nödvändiga personliga möten. Vi vill avskaffa LOV. Vi vill stoppa vinster och fusk i välfärden, skattemedel ska gå till det de var tänkta till. Mer resurser behövs till vården, staten behöver ta mer ansvar.
3. Trygga medarbetare
Vänsterpartiet vill ha en ny personalpolitik där medarbetare orkar, vill stanna kvar och trivs på jobbet. Erfarenhet är värd mycket. Vi vill höja kvinnolönerna och förbättra arbetsmiljön med fler kollegor, möjlighet till utveckling och studier. Karensdagen ska avskaffas. Återhämtning är viktigt och vårt mål är att sänka arbetstiden med bibehållen lön.
Kompassvar
Sörmlands tre sjukhus ska behållas i sin nuvarande form
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Sörmland har ju 4 sjukhus, Karsudden inräknat. Om frågan är att vi ska ha tre akutsjukhus så ja, Vänsterpartiet tycker att det är bra om du kan ha vården nära. Behoven ska styra.
Regionen ska sälja sina folkhögskolor
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Vänsterpartiet värnar folkhögskolorna som motorer för folkbildning, demokrati och gemenskap. För att vända Sörmlands låga utbildningsnivå och höga arbetslöshet krävs en ny politik. Åsa och Eskilstuna Folkhögskolor ska fortsätta drivas i regionens regi.
Fler platser i länet ska få anropsstyrd busstrafik
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska bra förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Vi tycker att det är ett bra förslag där behov finns. Vi vill se ett ökat kollektivt åkande.
Invånare ska ha en fast läkarkontakt på vårdcentralen
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Personlig kontinuitet är effektivt, en läkare som känner patienten förbättrar överlevnaden och minskar behovet av inläggningar. Vi vill ha en trygg och behovsstyrd vård.
Region Sörmland ska erbjuda mer digital vård för att minska beroende av nätläkare
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Digitala vårdtjänster ska användas klokt, men inte ersätta nödvändiga personliga möten. Regionen behöver hela tiden utvecklas och underlätta vårdflödet utifrån behov, då kan digital vård i egen regi vara bra. Vi behöver komma bort från fusk och vinstdriven vård.
Privata vårdgivare ska få öppna psykiatrimottagningar för barn och unga
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Vården för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har blivit en marknad där de som har råd köper en diagnos av mer eller mindre seriösa mottagningar. Efter diagnos lämnas patienterna och deras föräldrar ofta vind för våg, utan behandling eller uppföljning. Den som behöver en utredning ska få det i den offentliga vården i rimlig tid med efterföljande vård och behandling.
Kollektivtrafiken ska vara gratis för barn och ungdomar
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Vi vill gärna se en avgiftsfri kollektivtrafik på sikt men driver idag Sverigekortet. Vissa grupper, t. ex. unga kan vara bra att börja med. Om unga får för vana att åka kollektivt har vi mycket vunnet för klimatet framöver.
Regionen ska prioritera kollektivtrafik i glesbygd före fler avgångar i tätorter
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig och pålitlig. Biljettpriserna ska vara lätta att förstå och låga eller avgiftsfria. Anropsstyrd kollektivtrafik kan vara ett komplement. Vänsterpartiet vill se en behovsstyrd kollektivtrafik.vVårt mål är att kollektivtrafiken ska drivas i offentlig regi. Det ger oss en bättre kontroll över att efterfrågan och utbud stämmer överens.
Regionen ska vara restriktiv med att erbjuda avgiftsfri tolk i vården
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Den som inte behärskar svenska ska ha rätt till kostnadsfri tolk inom hälso- och sjukvården. Människor måste kunna göra sig förstådda i vårdmöten som är avgörande för deras hälsa och vårdpersonalen måste få möjlighet att göra sitt jobb på ett patientsäkert sätt.
Regionen ska lägga 1 % av byggkostnaderna på konst vid ny- och ombyggnationer
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.
Så svarar Vänsterpartiet: Regeln fyller en viktig funktion vid ny- och ombyggnationer för att vi ska få attraktiva och konstnärligt utformade offentliga miljöer.
Hur mycket ska invånarna i min region betala i regionskatt?
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Samma som i dag.
Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Som idag eller vid behov lite till. Staten behöver skjuta till mer. Politiska val ligger till grund för vårdkrisen. De som styrt stödda av (SD) har valt att driva Region Sörmland på sparlåga. Sörmland har haft lägst skatt länge och de andra partierna har vägrat att ens diskutera skatt. Om mindre pengar gått till vinster och fusk hade det även funnits mer pengar. Skattemedel ska gå till välfärden.
Hur mycket av sjukvården ska drivas av privata företag?
Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket mindre.
Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Det offentliga ska försvaras mot privatiseringar. Privata har inte samma krav på sig, de kan neka patienter de anser vara olönsamma och de kan exempelvis avstå från att ge akut tandvård. Där det finns pengar att tjäna finns det också kriminella, så även i vården. Vi vet att gängkriminella har drivit vårdcentraler och vaccinationsmottagningar för att tjäna och tvätta pengar.
Vilka av följande förslag ska din region prioritera inom sjukvårds- och tandvårdsområdet?
Du valde inget område. Vänsterpartiet valde Höja lönerna för anställda inom sjukvården, Satsa mer resurser på barn- och ungdomspsykiatrin, Begränsa privata inslag i vården.
Så svarar Vänsterpartiet: Det är svårt att prioritera på detta sätt, behoven måste styra.