Vänsterpartiet

Varför ska väljarna rösta på er?

Vi prioriterar din vård framför aktieägares vinster. Pengar som ska gå till vård ska inte plockas ut som vinst i vårdbolag. Vi står på din sida och ser att det är tufft ekonomiskt med höga priser medan de rikaste blir rikare. De behöver bidra mer till välfärden så att vi kan hålla avgifterna nere för dig på vård, kollektivtrafik och hjälpmedel.

Vad är er vision för regionen om 10 år?

Vi lever goda, långa, rika liv här. Vi arbetar kortare veckor och har mer fritid med våra nära och kära. Vi har högkapabla vårdcentraler i hela länet där vi alla har en fast läkarkontakt som göra våra liv friskare. Vi har vård i världsklass på sjukhusen när vi väl behöver det. Vi reser gratis kollektivt på överskottet av förnyelsebar energi, på landsbygden kör gott om små flexibla fordon.

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

Inte vad jag vet.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Klart till vänster

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra regionen efter nästa val?

Örebropartiet, Sverigedemokraterna, Moderaterna.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Jämlik vård nära dig

Det ska bli enklare att komma i kontakt med vårdcentralen. En och samma kontakt på din vårdcentral, alltid samma trygghet. Mer vårdinsatser behöver flyttas ut till vårdcentralerna som har längst till sjukhus. Vårdcentralerna ska stärkas som första linjen i mötet med ungas psykiska ohälsa och den uppföljande vården för folksjukdomarna ska fungera. Vänsterpartiet uppgraderar primärvården på riktigt.

2. Korta arbetstiden

Vänsterpartiets mål är arbetstidsförkortning för alla med bibehållen lön. Vi vill steg för steg börja förkorta arbetstiden här och nu. Bättre arbetsmiljö och förkortad arbetsvecka med mer återhämtning gör att regionen kan behålla och locka personalen som behövs för fler vårdplatser och kortare vårdköer.

3. Rädda välfärden

Skattebetalarnas pengar ska gå till vård, inte till privata bankkonton. Därför vill vi att sjukvården och andra verksamheter till absolut största delen drivs i regionens regi. Att ha olika "valfrihetssystem" med privata aktörer är dyrt för skattebetalarna då det kräver omfattande kontroll för att undvika välfärdsbrottslighet. Vänsterpartiet vill avprivatisera och avkriminalisera välfärden.

Kompassvar

Lindesbergs lasarett ska vara ett akutsjukhus

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Länets tre sjukhus är alla nödvändiga för en trygg vård för länets invånare nu och i framtiden. Alla ska ha basuppdrag inklusive akutmottagning och därutöver speciella inriktningar. Alla tre sjukhusen ska investeras i och utvecklas.

Regionen ska prioritera att betala av skulder framför stora investeringar

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Idag har regionen inte stora skulder utan har ungefärlig balans mellan regionens tillgångar och skulder och så ska det vara. När regionen investerar i en ny och bättre vårdlokal så ökar regionens tillgångar med värdet på den nya lokalen. Men regionen måste också kunna amortera av lånet för investeringen i samma takt som värdet på den nya lokalen sjunker.

Stödet till studieförbunden ska öka

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Regeringen har skurit ner statsbidraget och Vänsterpartiet anser att staten måste återställa och även räkna upp det. Regionen kan också under kommande fyra år göra mer för att öka sitt stöd.

Pengar ska tas från sjukhusen och läggas på vårdcentralerna

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi har en sjukhustung vård i Sverige och en större andel av resurserna och av den vård som utförs måste steg för steg gå till vårdcentralerna. Vi vill dock inte göra en stor nedskärning av sjukhusvården i ett slag så att människor drabbas av att deras vård dras undan.

Förlossningen i Karlskoga ska öppna igen

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Regionfullmäktige har fattat det beslutet och vi var drivande i det. Men återöppningen måste göras på ordnat sätt. Idag saknas personal även för den förlossningsavdelning regionen nu har öppen. Skulle vi säga att BB Karlskoga kan öppnas i morgon skulle vi antingen ljuga eller slå sönder förlossningsvården i länet helt. Förvaltningen jobbar enligt beslutet för att rekrytera och utbilda.

Regionen ska verka för att Nobelbanan dras den rakaste vägen trots naturpåverkan

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: En järnväg som gör att en större andel reser med tåg är bra för klimatet. Men alla alternativen till sträckning för den nya Nobelbanan kommer ha en naturpåverkan. Om den rakaste vägen har mycket mer negativ påverkan vill vi inte dra den. Idag har vi inte nog med fakta och kunskap om skillnaderna mellan de olika alternativen vare sig för natur, klimat, transportsystemet eller ekonomin.

Privata vårdgivare ska få öppna psykiatrimottagningar för barn och unga

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Det går idag också om det betalas privat. Detta handlar om att de privata ska få skattepengar med målet att undandra en del till privat vinst. Det blir inte fler gynekologer i länet och de kommer överetableras i Örebro där det går att tjäna mest och saknas ute i länet. I regioner med många privata vårdvalssytem ser vi att det är mycket fusk och patienter felbehandlas för att öka vinsten.

Kollektivtrafiken ska vara gratis för barn och ungdomar

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Tvärt emot mitten- och högerpartierna vill Vänstern att biljettprisets del ska minska och den solidariska skattefinansieringen av kollektivtrafikens resor ska öka. Idag är det gratis för barn, det ska fortsätta, och i ett första steg vill vi ha gratis resor för skolungdomar under lov.

Regionen ska prioritera kollektivtrafik i glesbygd före fler avgångar i tätorter

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Ganska bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Vänsterpartiet vill öka möjligheterna att resa mer kollektivt både i städer/tätorter och på landsbygden. Men det är i landsortstrafiken som regionen gjort stora neddragningar de senaste åren och därför är det allra mest angeläget att hitta nya lösningar för kollektivt resande där i vår regionen.

Regionen ska vara restriktiv med att erbjuda avgiftsfri tolk i vården

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: Att försämra människors trygghet när man söker vård och därmed människors möjligheter och motivation att söka vård drabbar de individerna på ett hemskt cyniskt sätt samtidigt som det också är dåligt för alla oss andra och samhället i stort. Det ökar ojämlikheten och utanförskapet, ökar vårdkostnaderna på sikt och tryggheten i hela samhället.

Regionen ska lägga 1 % av byggkostnaderna på konst vid ny- och ombyggnationer

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Vänsterpartiet: För att alla invånare och inte endast överklass och övre medelklass - de som har möjlighet att samla egen konst eller ta del av dyrare utställningar - ska få möjlighet att ta del av konst i större utsträckning är det en etablerad svensk tradition att det offentliga investerar i och tillgängliggör konst för allmänheten. Det tycker vi är en bra och stolt svensk tradition och jämlikhetssträvande.

Hur mycket ska invånarna i min region betala i regionskatt?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Lite mindre.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi ska finansiera vård och offentlig service solidariskt genom skatten. Men det är inget självändamål att beskatta låg- och medelinkomsttagare för mycket med platta skatter. Vi vill istället att miljardärerna och de rikaste ska stå för en större del av välfärdens finansiering via statliga skatter. Regionen gör nu så stort överskott att skatten bör sänkas något.

Hur mycket av sjukvården ska drivas av privata företag?

Du har inte tagit ställning. Vänsterpartiet valde Mycket mindre.

Extra viktig fråga Så svarar Vänsterpartiet: Vänsterpartiet ser att andra än det offentliga kan bidra till välfärden. Men det ska då vara organisationer som drivs av idéer eller andra motiv än vinst. När vinstintresset kommer in blir det inte vård efter behov som blir drivkraft. Det har lett till att vi idag överbehandlar lätta åkommor i områden med frisk befolkning. Vi är för valfrihet utan vinstintresse.

Vilka av följande förslag ska din region prioritera inom sjukvårds- och tandvårdsområdet?

Du valde inget område. Vänsterpartiet valde Höja lönerna för anställda inom sjukvården, Satsa mer resurser på barn- och ungdomspsykiatrin, Begränsa privata inslag i vården.

Så svarar Vänsterpartiet: Vi behöver göra det lättare att nå sin vårdcentral och se till att kronikerna får sina planerade uppföljningar. Vi behöver göra det lättare att få hjälp av vuxenpsykiatrin. Vi behöver öka vårdplatserna och korta köerna till vissa typer av operationer och behandlingar. Men vi behöver särskilt få bort flaskhalsar och korta väntetiderna till barn- och ungdomspsykiatrin.