Socialdemokraterna
Varför ska väljarna rösta på er?
För att vi är det enda partiet som tydligt vill prioritera kommunens kärnverksamhet, vård, skola och omsorg. Näringslivsranking och företagsbesök är viktigt, men vi behöver lyfta upp den verksamhet som vi har ansvar för och lägga tid och ekonomiska resurser där kommunens etableringsarbete måste bli mer seriöst, och vi kommer omedelbart ta tillbaka borgensåtagandet för hotellet i Junsele.
Vad är er vision för kommunen om 10 år?
Att befolkningstillväxten vänder upp och att vi stabiliserar oss på runt 20000 invånare. Vi har en skola där eleverna kommer ut i arbetslivet förberedda att ta jobb som finns på vår lokala arbetsmarknad, inom försvarsmakten, el-produktion, vård och omsorg. Vi har persontrafik på järnvägen till och från Sollefteå. Försvarsmakten har fördubblat sin verksamhet här till 400 anställda och 700 vpl.
Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?
Vi behöver ha en tydligare socialdemokratisk inriktning kring migrationspolitiken och frågor om brott och straff. Vi följer med strömmen i för hög utsträckning som det ser ut idag.
Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?
Klart till vänster
Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra kommunen efter nästa val?
Vi har väldigt svårt att se Sverigedemokraterna som en del av den politiska ledningen i Sollefteå
Vilka är era tre viktigaste frågor?
1. Beredskapssjukhus till Sollefteå
Ska Sverige kunna bygga upp sin försvarsförmåga behöver vi beredskapssjukhus. Sollefteå har ett perfekt geografiskt läge och sjukhuset är ursprungligen byggt för att vara beredskapssjukhus. Vi kommer från kommunen att göra vårt yttersta för att regionen, försvarsmakten och Socialstyrelsen skapar ett beredskapssjukhus i Sollefteå
2. Persontrafik på Ådalsbanan
Ska hela länet kunna utvecklas behöver vi hållbara kommunikationer även till och från Sollefteå. Vi kommer att ta vårt ansvar i arbetet och driva frågan inom Region Västernorrland och Kollektivtrafikmyndigheten i länet.
3. Skär ner på näringslivsavdelningen
Det är inte rimligt att kommunen lägger stora resurser på den här typen av frivillig verksamhet. Det finns inte heller några belägg för att fler näringslivssamordnare skapar vare sig inflyttning eller ett bättre näringslivsklimat. Nu går dessutom Centern fram med ett initiativärende där 2 nya tjänster ska inrättas på näringslivsenheten.
Kompassvar
En ideell organisation ska ta över driften av Sollefteå sjukhus
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Socialdemokraterna: Eftersom Region Västernorrland I decennier har hotat verksamheten med nedläggning har det skapats en situation där svårigheterna att rekrytera blivit jättestora. En ny driftare skulle kunna kliva in och återupprätta förtroendet för sjukhuset som en stabil arbetsgivare.
En ny F-6-skola ska byggas i Edsele
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Det är inte rimligt att det ska byggas en ny F6 skola i Edsele. Däremot behöver hela skolverksamheten i Edsele in i den pågående skolstrukturutredningen. F6-skola, förskola, pedagogisk omsorg och fritids behöver sättas i relation till all annan skolverksamhet i området. Kommer vi då fram till att det ska vara en F6-skola i Edsele ska den givetvis bedrivas i befintliga lokaler.
Gågatan i Sollefteå ska öppna för biltrafik
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska bra förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Det är fullt möjligt att öppna gågatan för biltrafik. Däremot så kommer inte centrumhandelns förutsättningar att drastiskt förbättras av det. Det är i stor utsträckning parkeringsmöjligheterna som styr etableringarna av handeln, och i centrala Sollefteå finns det inta plats för den mängd parkeringsplatser som kan att stärka centrumhandeln.
Kommunen ska gå i borgen för ett lyxhotell i Junsele
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Mycket dåligt förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Kommunens etableringsarbete måste vara realistiskt, seriöst och ansvarsfullt. Vi kommer omedelbart att dra tillbaka borgensåtagandet för lyxhotellet i Junsele. Det är orimligt att vi år efter år ska ligga ute med en osäker utgift på 20 miljoner. Det här ärendet har pågått sedan sommaren 2023 då allt var klart enligt dåvarande KSO.
Lönerna ska sänkas för min kommuns toppolitiker
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Man kan absolut sänka lönerna för kommunens toppolitiker. Vi har dock inte jättestora arvoden om man jämför med andra kommuner och det ansvar man har som politiker.
Anställda inom äldreomsorgen ska ha förkortad arbetstid med full lön
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Socialdemokraterna: Det är redan så idag där kommunens vårdanställda har ett heltidsmått på 35 tim/vecka. Det finns några partier som driver frågan om att riva upp det avtalet, men vi delar inte den uppfattningen. Det var vi socialdemokrater som drev igenom det beslutet och debatten och utvecklingen i samhället går i den riktningen.
Kommunen ska ställa högre krav på personer som får försörjningsstöd
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Vi ställer redan hårda krav på personer som får försörjningsstöd.
Min kommun ska hissa prideflaggan
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska bra förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Vi ska hissa prideflaggan på våra flaggstänger, men inte på Kommunens officiella flaggstång vid kommunhuset. Där ska endast Svenska fanan och fanan med kommunvapnet hissas. Vi har en mängd andra flaggstänger där det är fritt fram att hissa exempelvis prideflaggan.
Min kommun ska uppmuntra återvandring för invandrare som inte är integrerade
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Mycket dåligt förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Det är helt omöjligt att en kommun ska börja klassificera invånare som integrerade, eller inte integrerade. Vår utgångspunkt är att vi är för få och befolkningsutvecklingen är på väg i helt fel riktning. Har vi språkproblem eller kulturkrockar inom vår befolkning är det det som ska åtgärdas i första hand.
Kommunens fordon ska vara eldrivna
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska bra förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: I den mån teknikutvecklingen gör elbilen driftssäker även vintertid ska vi gå mot en bilpark med i huvudsak Elbilar. Vi är dock inte där än och ser att framförallt hemtjänsten de närmaste åren behöver ett antal fordon med fast bränsle.
Kommunen ska tillåta privata företag att driva äldrevård
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Vi har redan ett privatföretag i kommunen som bedriver äldreomsorg, men vi ser inte något behov av fler. Privat äldreomsorg finansieras till 100% med skattemedel, men behöver även göra vinst. Den ekvationen går inte riktigt ihop för oss då vi anser att så mycket skattemedel som möjligt ska användas i verksamheten och inte gå till vinster i privata företag.
Kommunen ska satsa på fritidsgårdar för att minska kriminaliteten
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Socialdemokraterna: En trygg uppväxt och en meningsfull fritid minskar riskerna att hamna i kriminalitet eller utanförskap. Vi kommer därför att fortsätta prioritera bl.a fritidsgårdar.
Kommunen ska satsa mer på att bevara minoriteters kulturer och traditioner
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska bra förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Det känns som att vi ligger på en bra nivå idag kring dessa frågor.
Skollunchen ska alltid erbjuda kött
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Ganska bra förslag.
Så svarar Socialdemokraterna: Vi vill att skolmatsedeln ska bestå av en mängd olika rätter och att både kött och vegetariska rätter ska servaras under veckan. Riktningen går mer och mer mot att ta bort kött, och den vägen ska vi inte gå.
Hur mycket ska invånarna i min kommun betala i kommunalskatt?
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Samma som i dag.
Så svarar Socialdemokraterna: Vi har redan en relativt hög skattenivå och en ytterligare höjning riskerar att skrämma bort både företag och övriga inflyttare.
Hur mycket pengar ska min kommun lägga på kultur?
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Samma som i dag.
Så svarar Socialdemokraterna: Kulturen är viktig, men det behöver balanseras mot andra utgiftsposter.
Hur öppen ska min kommun vara för att ta emot flyktingar?
Du har inte tagit ställning. Socialdemokraterna valde Lite mer.
Extra viktig fråga Så svarar Socialdemokraterna: Det föds för få barn i Sollefteå kommun och invånarantalet sjunker. Vi är 17980 invånare och det är helt enkelt så att det finns för få människor idag som är i barnafödande ålder och det är bara invandring som kan ändra på det.
Vilka av följande förslag ska din kommun prioritera inom skolområdet?
Du valde inget område. Socialdemokraterna valde Satsa mer resurser på elever som behöver extra stöd, Öka andelen behöriga lärare, Vidareutbilda lärare med bibehållen lön.
Så svarar Socialdemokraterna: Skolan behöver lyftas ytterligare i kommunen. Vi har endast 51% behöriga lärare och den siffran måste upp. Vi behöver klä på de människor inom organisationen som inte har full behörighet och vi behöver se över att införa ett tvålärarsystem där varje barn blir sedd av ytterligare en pedagog
Vilka av följande förslag ska min kommun prioritera?
Du valde inget område. Socialdemokraterna valde Öppna småskaliga demensboenden, Satsa mer på fritidsverksamhet, Ge vård- och omsorgsanställda bättre arbetsvillkor.
Så svarar Socialdemokraterna: En ytterligare sak att prioritera är mellanboendeformer i kommunen exempelvis trygghetsboenden där man flytta in när man uppnått en viss ålder. Vi vill se över hur vi kan avveckla Skärvstagården som är ett omodernt, stort och opraktiskt boende och istället öppna upp mindre enheter anpassade för människor med demenssjukdomar