Sjukvårdspartiet - Västernorrland
Varför ska väljarna rösta på er?
Det är vi som kan vård. Ungefär hälften av våra kandidater i valet jobbar, eller har jobbat, inom vården. Våra kandidater har bred erfarenhet av jobb som läkare, sjuksköterska, undersköterska, psykolog, tandläkare m.m. Men många av oss har andra bakgrunder. Busschaufför, jurist, socionom, It-tekniker, lärare och kriminalvårdare t.ex. Gemensamt för oss är att vi brinner för vården.
Vad är er vision för regionen om 10 år?
Vi vill att vår region har tre fullvärdiga akutsjukhus. Sundsvalls sjukhus, Ö-viks sjukhus och Sollefteå sjukhus. Vi hoppas att Sollefteå sjukhus är beredskapssjukhus, men att det inte behövts i skarpt läge. Vi har fler vårdplatser vid våra sjukhus. Överbeläggningar är historia. Du kommer lätt i kontakt med hälsocentralen och resten av vården. Alla i regionen känner sig lika mycket värda.
Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?
Sjukvårdspartiet Västernorrland är ett lokalparti som bara ställer upp i regionvalet i Västernorrland. Vi styrs inte från Stockholm. Vår regiongrupp beslutar i alla ärenden, med stöd i vårt partiprogram och valprogrammet - som vi går till val på. Ingen av oss siktar mot riksdagen. Vi siktar på regionfullmäktige och det är här vi vill göra jobbet.
Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?
Varken till vänster eller till höger
Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra regionen efter nästa val?
Vi kan samarbeta med alla partier som har samma grundsyn på vården och dess organisation som vi. Våra s.k. röda linjer går mellan den politik vi kan stödja och den vi aldrig kommer att ställa upp på.
Vilka är era tre viktigaste frågor?
1. Rädda Sundsvalls sjukhus - länssjukhuset
Det har varit kris på Sundsvalls sjukhus i åratal. Konstanta överbeläggningar och brist på personal. Vi vill ha en nollvision mot överbeläggningar på våra sjukhus. Lokal ledning på sjukhusen. Skrotade länskliniker. Bättre karriärvägar inom vården. Vi kan inte lägga ner vårdplatser i Sollefteå när det redan är fullt I Sundsvall. Sjukhusen måste avlasta varandra.
2. Återställ Sollefteå sjukhus
Vården i Västernorrland hänger ihop. Efter nerläggning i Sollefteå kommer tusentals fler patienter att strömma till Sundsvalls och Ö-viks sjukhus i stället. Där finns ingen ledig kapacitet. Det är slöseri med skattepengar att skrota fullt funderande vårdplatser och lägga hundratals miljoner på nybyggnationer. Det riskerar också patientsäkerheten.
3. Örnsköldsviks sjukhus ska också finnas kvar
De partier som vill centralisera vården kommer förr eller senare att snegla på Ö-viks sjukhus. På 20 års sikt kommer de att vilja ha endast ett sjukhus i Västernorrland. Detta kommer att hamna i Sundsvall. Sjukvårdspartiet är emot centralisering av vård som inte är högspecialiserad. Akutvård och intensivvård är t.ex. inte vård som kan centraliseras utan risker för patienterna.
Kompassvar
Det ska finnas tre akutsjukhus i länet
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Akutvård och intensivvård måste finnas i hela Västernorrland. För patientsäkerheten men också av rättviseskäl. Alla medborgare i vårt län betalar skatt, har samma värde och samma rätt till vård i tid. Bristen på vårdplatser löses inte heller genom att lägga ner sjukhus.
Kollektivtrafiken i Västernorrland ska vara gratis för barn och unga
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Ganska bra förslag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Det är ett bra förslag för att underlätta för barnfamiljer. Vi har dock inte detta i vårt valprogram och kan inte lova att genomföra det inom mandatperioden som kommer.
Det ska finnas en regiondriven vårdcentral i alla länets kommuner
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Ganska bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Vi i Sjukvårdspartiet står fria från höger-vänsterskalan. I fråga om regiondrivet eller annan utförare. tar vi ställning i varje enskild fråga vad vi anser är det bästa för vården och medborgarna. Huvudsaken är att man kan kommer i kontakt med en vårdcentral som kan lösa de problem man har och att den inte ligger för långt bort.
Fler privata tandvårdskliniker ska öppna i Västernorrland
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Ganska bra förslag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Svaret på denna fråga är detsamma som i frågan ovan. Det beror på vad som är det bästa för patienterna-medborgarna. Vi har under mandatperioden varit med och satsat på Folktandvården i vårt län, vilket gett gott resultat.
Privata vårdgivare ska få öppna psykiatrimottagningar för barn och unga
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Ganska bra förslag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Om detta skulle förbättra vården för barn och unga på sånt sätt att det är värt kostnaden för vården är vi för. Skulle det inte förbättra vården, men kosta mer och tränga ut regiondriven vård är vi emot. Huvudsaken för oss är att barn och unga som har behov av vård får god vård inom rimlig tid.
Regionen ska prioritera kollektivtrafik i glesbygd före fler avgångar i tätorter
Varken du eller Sjukvårdspartiet - Västernorrland har tagit ställning.
Sjukvårdspartiet - Västernorrland har inte tagit ställning till fråganRegionen ska vara restriktiv med att erbjuda avgiftsfri tolk i vården
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Vi är väldigt måna om patientsäkerhet inom vården. Då måste patienten kunna kommunicera med läkare och annan vårdpersonal.
Regionen ska lägga 1 % av byggkostnaderna på konst vid ny- och ombyggnationer
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Sjukvårdspartiet är ett parti som fokuserar på vården. Vi är inte fientliga till kultur och konst eller tycker den är onödig, men i valet mellan konst och vård kommer vi alltid att välja vård.
Hur mycket ska invånarna i min region betala i regionskatt?
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Samma som i dag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Vi har inga planer på att höja skatten. Det finns potential för effektiviseringar inom regionen. Vi vill ha mer vårdpersonal och färre byråkrater. Men vi vet också att vi måste ha administration och många andra yrkesgrupper än vårdpersonalen på golvet.
Hur mycket av sjukvården ska drivas av privata företag?
Du har inte tagit ställning. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Samma som i dag.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Vi i Sjukvårdspartiet fokuserar på resultatet av och kostnaden för vården. Vi ska ha bra och patientsäker vård som finns tillgänglig när medborgarna behöver den.
Vilka av följande förslag ska din region prioritera inom sjukvårds- och tandvårdsområdet?
Du valde inget område. Sjukvårdspartiet - Västernorrland valde Minska administrationen och byråkratin, Utöka vårdcentralernas öppettider, Utöka vårdplatserna på regionens sjukhus.
Så svarar Sjukvårdspartiet - Västernorrland: Vi fick bara välja tre alternativ. Vi vill också satsa på kvinnors hälsa genom hela livet, men inte som en ren klimakteriemottagning. Höjda löner för vårdpersonalen vill vi också ha, men ekonomin i regionen ser mörk ut efter S och M och C.