Ronnebypartiet
Varför ska väljarna rösta på er?
Vi vill ha ett nytt ledarskap i kommunen och slut på maktmissbruket. Ett ledarskap som behandlar medarbetarna med respekt. Ett ledarskap som lyssnar in kommuninvånarna inför viktiga beslut och ett ledarskap som beaktar sakkunskap och fakta fram sina egna gissningar. Och ett ledarskap där vi följer lagar och regler.
Vad är er vision för kommunen om 10 år?
Ronneby har ett levande centrum och inga utanförskapsområden. Kommun och näringsliv går i takt, vi har ökat i näringslivsrankingen och arbetslösheten har minskat. Ronneby har en utvecklad besöksnäring. Fler elever har behörighet till gymnasiet och skolorna en större andel behöriga lärare. Ronnebys politiker åtnjuter ånyo ett högt förtroende bland kommuninvånarna. Vi har en ny motocrossbana.
Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?
Inte aktuellt.
Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?
Varken till vänster eller till höger
Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra kommunen efter nästa val?
Moderaterna, under nuvarande ledning.
Vilka är era tre viktigaste frågor?
1. Ordning och reda i kommunen
Vi vill ha ett nytt ledarskap och vi vill se ett slut på maktmissbruk, jäv och laglöshet.
2. Bättre resultat i skolan
Alldeles för många elever saknar behörighet till gymnasiet. Vi behöver öka andelen behöriga lärare. Och som en följd av det: ett faktasamhälle i stället för ett tyckarsamhälle.
3. Jämställdhet
Kommunen behöver få en mer jämn representation mellan män och kvinnor i nämnder och styrelser, inte minst i presidierna. Kommunen behöver även beakta jämställdhetsaspekten i alla beslut.
Kompassvar
En ny simhall ska byggas
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska bra förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Om det är möjligt utan att det kostar mer vill vi i första hand renovera de två simhallar vi har. I andra hand är det bättre att bygga en helt ny simhall.
Arrendetomterna på Karön samt Yttre Stekön och Inre Stekön ska säljas
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi anser att det fortsatt finns frågetecken t ex kring hur frågan om vatten och avlopp kan lösas, transporterna till ön, allmänhetens tillgång till ön osv, innan vi kan ta ställning.
Kommunen ska verka för ett gemensamt räddningsförbund i Blekinge
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Ronnebypartiet: Vi anser att processen mot att bilda ett gemensamt räddningsförbund bör starta om. Byt ut direktionen bestående av kommunalråd och ersätt med de förtroendevalda som redan sitter i direktionen för öst och väst. Vi tror att professionen och de två direktionerna har bättre möjlighet att komma överens än kommunalråden.
Kommunen ska säga nej till nya vindkraftverk
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Viktigt att kommunen äger bestämmanderätten men vi tycker inte vi ska säga nej automatiskt.
Lönerna ska sänkas för min kommuns toppolitiker
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Ronnebypartiet: Vi vill se över samtliga arvoden för att ersättningarna bättre ska motsvara den arbetsmängd de olika uppdragen kräver. Vice ordförandenas arvoden bör sänkas och ett heltidsarvode behöver inte motsvara en riksdagslön.
Anställda inom äldreomsorgen ska ha förkortad arbetstid med full lön
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi anser att det finns flera utmaningar inom äldreomsorgen idag, inte minst att vi får fler och fler äldre samtidigt som det är svårt att rekrytera personal. Vi tycker därför att man bör ta ett helhetsgrepp om arbetsmiljö, löner, bemanning och inte bara titta på en fråga.
Kommunen ska ställa högre krav på personer som får försörjningsstöd
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Ronnebypartiet: Att vara sysselsatt antingen via arbete, praktik eller studier bör vara ett krav för att få försörjningsbidrag.
Min kommun ska hissa prideflaggan
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Mycket bra förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Men vi tycker vi allmänt ska vara sparsamma med flaggandet av icke-officiella flaggor.
Min kommun ska uppmuntra återvandring för invandrare som inte är integrerade
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Mycket dåligt förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi tycker att frågan är felställd. Vi anser inte att kommunerna ska uppmuntra till återvandring, däremot ska man tillhandahålla information till den som själv önskar det.
Kommunens fordon ska vara eldrivna
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska bra förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Så långt det går ska kommunen bidra och vara en förebild när det gäller grön omställning. Men det är även en kostnadsfråga och kan ta tid innan alla fordon är utbytta.
Kommunen ska tillåta privata företag att driva äldrevård
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska bra förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi är för privata alternativ inom välfärden men med tydliga regler som ska efterlevas om man inte uppfyller kvalitetskraven.
Kommunen ska satsa på fritidsgårdar för att minska kriminaliteten
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Mycket bra förslag.
Extra viktig fråga Så svarar Ronnebypartiet: Det har tidigare utlovats ett ”ungdomens aktivitetshus" i Ronneby. Det tycker vi vore bra. Likaså kan vi tänka oss en motorgård. Ungdomarna behöver någonstans att vara.
Kommunen ska satsa mer på att bevara minoriteters kulturer och traditioner
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska dåligt förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi ska som kommun främja alla former av kulturbevarande men det är inte kommunens huvuduppgift. Det är i stället genom att stödja ett rikt föreningsliv där ideella krafter får utveckla kultur, som vi får ett hållbart, rikt och välanpassat kulturliv.
Skollunchen ska alltid erbjuda kött
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Ganska bra förslag.
Så svarar Ronnebypartiet: Om det blir billigare kan vi tänka oss en vegetarisk dag per vecka.
Hur mycket ska invånarna i min kommun betala i kommunalskatt?
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Samma som i dag.
Hur mycket pengar ska min kommun lägga på kultur?
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Lite mer.
Extra viktig fråga Så svarar Ronnebypartiet: Kulturlivet är viktigt för att såväl våra kommuninvånare ska vilja bo kvar som att vi ska få fler besökande.
Hur öppen ska min kommun vara för att ta emot flyktingar?
Du har inte tagit ställning. Ronnebypartiet valde Samma som i dag.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi ska fortsatt ta ansvar för att hjälpa folk i nöd. Samtidigt har Ronneby redan tagit emot flest flyktingar per capita i Blekinge. Vi behöver därför också jobba med våra utanförskapsområden och med integrationen av de som redan flyttat hit.
Vilka av följande förslag ska din kommun prioritera inom skolområdet?
Du valde inget område. Ronnebypartiet valde Minska storleken på skolklasser, Satsa mer resurser på elever som behöver extra stöd, Införa striktare ordningsregler i skolan.
Så svarar Ronnebypartiet: Vi bör se över hela utbildningsorganisationen och hellre överväga att lägga ned en av storskolorna i centrum före skolorna på landsbygden. Om befolkningen fortsätter minska kan det dock bli nödvändigt att lägga ned även skolor på landsbygden men inte under kommande mandatperiod.
Vilka av följande förslag ska min kommun prioritera?
Du valde inget område. Ronnebypartiet valde Öka stöd och service till lokala företag, Införa medborgardialoger före stora beslut, Öka stödet till föreningslivet.