Örebropartiet

Varför ska väljarna rösta på er?

För att vi är det enda partiet som VERKLIGEN garanterar VÅRD FÖR SKATTEPENGARNA. Eller ja, KÄRNVERKSAMHET för skattepengarna. Det gör vi genom prioriteringar. Det är fullt möjligt att rusta upp både vård och kollektivtrafik om man tar bort allt dravel.

Vad är er vision för regionen om 10 år?

Fungerande sjukvård. Fungerande kollektivtrafik. Avgiftsfri tandvård. Att regionen överhuvudtaget klarar av sitt kärnuppdrag. Där ska fokus vara. Politiken har svävat iväg och vi vill ta ner den på jorden igen. Fokus på kärnan, inte på massa dravel.

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

Till skillnad från de andra partierna så styrs inte Örebropartiet från Stockholm. Tvärtom. Vi är partiet nära dig. Däremot bör du också titta på vårt program för riksplanet och naturligtvis också rösta på oss i RIKSDAGSVALET. Får vi 12 % av riksdagsrösterna i Örebro län tar vi mandat i riksdagen. 24 000 länsbor kan avgöra. DU kan göra din del!

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Varken till vänster eller till höger

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra regionen efter nästa val?

Inget av de andra. Vi skulle helst vilja styra själva. Vi kan dock förhandla med alla.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Avgiftsfri tandvård i hela länet

Örebropartiet är ensamma om att föreslå samt budgetera för avgiftsfri tandvård i hela länet. Det ska inte vara klassfråga, trots det har de andra partierna ALDRIG föreslagit eller budgeterat för att införa avgiftsfri tandvård i hela länet. Vissa av de ljuger om att de är för detta på riksplanet, men vad har hindrat dem från att lägga förslag om detta i regionen då? De vill inte. Vi vill.

2. Stoppa centraliseringen av sjukvården - 3 sjukhus!

Vi vill ha tre fullvärdiga akutsjukhus i länet. Vi är det parti som går längst när det gäller att stoppa centraliseringen av sjukvården. Nedlagda kliniker i Karlskoga och Lindesberg ska återöppnas. Problemet med att förlägga all verksamhet till ett enda sjukhus är att det inte fungerar, trycket blir till slut för stort även för USÖ varmed hela regionens sjukvård krackelerar.

3. Nolltaxa och busslinjer i hela länet

Vi är det ENDA partiet som vill införa helt avgiftsfri kollektivtrafik samt återinföra de nedlagda busslinjerna i stad och på landsbygd. Vi vill ha en kollektivtrafik för HELA länet, både i stad och på landsbygd och den ska vara helt avgiftsfri - något vi budgeterat för. Det är den avsevärt bästa reformen när det gäller att öka det kollektiva resandet, sett till effekt per spenderad skattekrona.

Kompassvar

Lindesbergs lasarett ska vara ett akutsjukhus

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Självklart! Alla tre sjukhusen ska vara fullrustade. Vi är det parti som går längst när det gäller att stoppa centraliseringen/avvecklingen av länets sjukvård. De andra påstår att de är för det här, men de ljuger. I praktiken budgeterar de inte för detta, de röstar dessutom för nedläggningarna av Karlskogas och Lindesbergs sjukhus och centraliseringarna till USÖ!

Regionen ska prioritera att betala av skulder framför stora investeringar

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Ja, om det inte behöver göras NÖDVÄNDIGA investeringar, absolut. Det slösas väldigt mycket på onödiga investeringar från de andra partiernas håll. Vi är emot onödiga investeringar. Då är det mycket bättre att betala av på skulden. I takt med att skulden ökar så ökar också räntekostnadernas andel av den årliga driftbudgeten för exempelvis sjukvården.

Stödet till studieförbunden ska öka

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Nej för i!! De ska slopas! Vi är det enda partiet som drar in mångmiljonstöden för studieförbund och föreningar, såvida dessa organisationer inte på något sätt är kopplade till ett uppdrag som har med VÅRD att göra. Vi drar in över 150 miljoner på dravel som konst, kultur, opera, symfoniorkestrar osv. Vissa studieförbund har dessutom kopplingar till Socialdemokraterna och/eller islamism. BORT!

Pengar ska tas från sjukhusen och läggas på vårdcentralerna

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Men vad är det här för jävla fråga!? "Pengar ska tas från sjukhus och läggas på vårdcentraler" - är det politikerna från S, M, C, KD, V, SD & L som fått skriva frågorna åt er på SVT? Vi i Örebropartiet vill ju SATSA på BÅDE sjukhusen OCH vårdcentralerna. Vad ska man klicka på för smiley-emoji då?! Vi vill istället skära ner 1,7 miljarder på onödigt dravel. Men ingen fråga om det?

Förlossningen i Karlskoga ska öppna igen

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Ja. Det har vi varit med och röstat igenom. Var bland det första vi gjorde när vi kom in i Regionfullmäktige. Men det skiter ju regionstyret (S, V, C och KD) totalt i. De vägrar öppna upp förlossningen igen. Vill man vara garanterad förlossning i Karlskoga så ska man INTE rösta på de 4 partierna iaf. Rösta istället på oss i Örebropartiet - vi prioriterar alltid vård istället för dravel.

Regionen ska verka för att Nobelbanan dras den rakaste vägen trots naturpåverkan

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: R.E.G.I.O.N.E.N ska VERKA FÖR att KLARA AV sina grundläggande KÄRNUPPGIFTER som är SJUKVÅRD OCH LÄNETS kollektivtrafik. Järnväg är ytterst en statlig fråga. Och ja, det är väl jättebra om vi inte saboterar naturen, MEN, det måste ju också vägas mot ekonomiska effekter. I de fall regionen ska betala för något så ska ekonomin vara det som väger tyngst. Helst ska vi inte betala något alls.

Privata vårdgivare ska få öppna psykiatrimottagningar för barn och unga

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Nej, vi har förhållit oss restriktiva till det. Vi vill dock storsatsa på BUP. Vi är det parti som över tid lagt mest pengar på BUP i våra förslag till budgetar. Vi vill helst göra det inom regionens hägn. Det går om man vill prioritera. Men de andra partierna vill ju hellre lägga 1,7 miljarder på ren skit istället. Vi lägger 1,7 miljarder extra på kärnverksamheterna istället.

Kollektivtrafiken ska vara gratis för barn och ungdomar

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Vi är det enda partiet som vill ha avgiftsfri kollektivtrafik för ALLA i HELA ÖREBRO LÄN. Något vi budgeterat för. Det går alldeles utmärkt om man ger fan i att slösa pengar på skit, som exempelvis svindyra BRT-projekt inne i Örebro som i förlängningen leder till att man dödar av varenda busslinje på alla andra ställen än just BRT-stråken.

Regionen ska prioritera kollektivtrafik i glesbygd före fler avgångar i tätorter

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Varför prioritera det ena före det andra? Vi i Örebropartiet satsar ju på både och! Vi ska ha linjer i BÅDE glesbygd och i städerna. Problemet nu är ju det VIDRIGA BRT-projektet som vi försökt stoppa, men där kommunledningen i Örebro fuskade bort folkets underskrifter. Det är pga BRT-busslinjerna som de andra partierna lägger ner linjer ÖVERALLT. S, M, KD, C, V (och MP) vill dessutom ha mer BRT!

Regionen ska vara restriktiv med att erbjuda avgiftsfri tolk i vården

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: JA!!! Inte teckentolk dock, det ska alltid erbjudas vid behov. Språktolkar däremot. Vi har lagt förslag om det i vår budget. Invandrare ska inte ligga oss svenskar till last. Efter tre år ska man kunna språket eller betala för sin tolk på egen hand, det ska inte skattebetalarna göra. Undantag i akuta fall eller vid kognitiv nedsättning. S vill däremot ge livstidslångt tolkstöd oavsett.

Regionen ska lägga 1 % av byggkostnaderna på konst vid ny- och ombyggnationer

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket dåligt förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Nej. Vi är det ENDA partiet som lagt förslag om att HELT slopa konstinköpen. Folk dör i väntrummen samtidigt som regionpolitikerna köper in nya tavlor till sjukhushissarna. Det är så jävla absurt så det finns inte ord. Värst är att alla andra partier röstat ner våra förslag om detta. De envisas med att vilja slösa sjukvårdspengar på konst. De kommer säkert ljuga om annat, men protokollen finns ju.

Hur mycket ska invånarna i min region betala i regionskatt?

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Lite mindre.

Så svarar Örebropartiet: Kräver längre svar. Vi röstade nej till höjningen OCH: Vi har budgeterat för att låta REGIONBORNA folkomrösta om en skattesänkning. Då har vi budgeterat för att återställa den 75-öriga höjning som gjordes av regionstyret för att täcka deras underskott under mandatperioden. MEN vill länsborna ha mer vård för pengarna så kan de rösta för det i folkomröstningen. Vi har budgeterat för BÅDA utfallen.

Hur mycket av sjukvården ska drivas av privata företag?

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Samma som i dag.

Så svarar Örebropartiet: Herregud vilken dum fråga. Det beror ju helt på vad det är för vård vi pratar om!! I vissa fall funkar det bättre med privat sjukvård och i andra fall lämpar det sig inte. Bäst hade förstås varit om regionen klarade av att sköta allt, men på grund av politiska prioriteringar så har man ju inte maxat den potentialen. Klart privata alternativ blir mer attraktiva då.

Vilka av följande förslag ska din region prioritera inom sjukvårds- och tandvårdsområdet?

Du valde inget område. Örebropartiet valde Höja lönerna för anställda inom sjukvården, Minska administrationen och byråkratin, Utöka vårdplatserna på regionens sjukhus.

Så svarar Örebropartiet: Sådana här frågor är så otroligt idiotiska. Örebropartiet vill ju SOM ENDA PARTI göra ALLT av det ovanstående förutom att uttryckligen begränsa privata inslag i vården. Nu tog jag de bredaste tre bara för det. Det som ger mest effekt totalt. Men hela den här valkompassen blir så fördummande och missvisande. Visserligen helt i SVT:s anda. Fan vad trött man blir.