Örebropartiet

Varför ska väljarna rösta på er?

Det mest uppenbara svaret på den frågan är ju "för att man håller med om vår sakpolitik". Men det är också värt att understryka att Örebropartiet utgör det enda egentliga alternativet gentemot rådande kommunpolitik. På punkt efter punkt utmärker vi oss från övriga partier. Alla, utom typ SD, sitter och väntar på att få turas om att få sitta i Sossarnas knä. Oavsett vallöften. De skiter i folket.

Vad är er vision för kommunen om 10 år?

Motsatsen till idag. Saker ska funka! Fungerande trafikflöde, smidigt vardagspussel. Avgiftsfri förskola/fritidshem. Toppklass på vård, skola, omsorg. Enkelt att få bygglov. Minimal kommunalskatt, minimala taxor och avgifter. Mer pengar i plånboken och utrotat slöseri. Vi vill också ha en kommun fri från kriminella och icke-assimilerade invandrare som vägrar anpassa sig efter våra normer.

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

De andra partierna styrs från Stockholm. Örebropartiet styrs från Örebro. Vi är partiet nära dig. På alla sätt! Nu går vi också för riksdagen för första gången. Vi satsar på att ta oss in via 12 % i riksdagsvalet i Örebro län. Motsvarar 24 000 röster i länets riksdagsval.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Varken till vänster eller till höger

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra kommunen efter nästa val?

Alla de andra. Vår huvudmotståndare är dock Socialdemokraterna. Förutom SD är väl resten tilltänkta stödpartier till S lokalt, tyvärr. Vi styr helst själva. Men kan förhandla med alla.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. TRAFIKSITUATIONEN!

Främsta motpolen mot trafikinfarkt och trängselterror. Ensamma om att budgetera för gratis parkering i hela kommunen (p-skiva där det behövs). Vi vill se fler parkeringar, TA DÄN BRT-ELÄNDET HELT OCH HÅLLET. Fler bilvägar och filer, allt för att förbättra flödet på de större genomfartslederna, därigenom avlasta bostadsområden. Stoppa styrets planer på fortsatt bygge av "BRT i alla väderstreck".

2. AVGIFTSFRI FÖRSKOLA OCH FRITIDSHEM!

Vi är ensamma om att budgetera för HELT avgiftsfri förskola/fritidshem. Barnfamiljer kan då spara FLERA TUSENTALS KR EXTRA VARJE MÅNAD. Naturligtvis stärker vi också upp bemanning inom förskolan/fritidshemmen (som vi förövrigt vill göra i alla välfärdens sektorer - något som är fullt möjligt om man slutar slösa pengarna på onödigt dravel). Vi inför också 30h som standard i förskolan, ist för 15h

3. SÄNKT KOMMUNALSKATT!

Vi är det enda partiet i Örebro som är för en ordentlig skattesänkning av kommunalskatten. Vi vill sänka skatten från 21,35 % till 20,35 %. Örebroarna får då behålla 450 miljoner kronor extra. Fullt möjligt om man slutar slösa skattepengarna på skit. Samtidigt tokrustar vi välfärden och kärnverksamheterna. Alltså fullt möjligt att både sänka skatten och stärka det viktiga!

Kompassvar

Kommunen ska fortsätta bygga ut Citylinjen för kollektivtrafik

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket dåligt förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Vi har alltid och kommer alltid säga nej till BRT-eländet. Vi samlade in flesta namn för att få till en folkomröstning i syfte att stoppa skiten. Det var också vi som avslöjade hur kommunledningen fuskade bort namnunderskrifterna. Nu vill styret ha "BRT i alla väderstreck", bla mot Hovsta, Björkhaga samt söderut. De ska strypa södra infarten och göra Hertig Karls enfiligt. Rädda Örebro rösta ÖrP!

Bidraget till Örebro flygplats ska upphöra

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Nej. Vi tror att det kan finnas ett värde i att kommunen fortsatt behåller en ägarandel i flygplatsen. Vi har ändå ett reformutrymme på 1,4 miljarder i budgeten jämfört med övriga så vi klarar den kostnaden ganska väl... Sen hade vi skött driften av flygplatsen ganska annorlunda jämfört med styret.

Fler gratisparkeringar ska införas i centrala Örebro

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: JA!!! Och om något annat parti fyller i "mycket bra förslag" så ljuger de här. Det är BARA Örebropartiet som budgeterat för helt avgiftsfri parkering I HELA KOMMUNEN - inte bara i centrala Örebro. Där ruljangs krävs kan man ha p-skiva. Vi måste rädda citykärnan från att helt dö ut. Det ska vara SMIDIGT att köra bil i HELA kommunen.

Kommunen ska verka för etablering av kärnkraft

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Verka och verka. Kommunen kan peka ut potentiella områden i en översiktsplan, men det är ju ytterst Staten som har ansvaret för detta. HADE det funnits ett kärnkraftverk i närheten av oss så hade det gynnat tillväxten enormt i hela länet. Vi är absolut villiga att diskutera en sådan fråga med staten MEN det måste också präglas av att folket får folkomrösta om det skulle bli aktuellt.

Kommunen ska säga nej till nya vindkraftverk

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: BORT MED SKITEN! Vindkraftverk förstör vårt elsystem och närmiljön! De genererar sällan el när vi behöver. På riksplanet vill vi införa ett veto för grannar så det i princip blir omöjligt med ny vindkraft. Helt värdelöst. Dessutom perfekt arena för storskalig ekonomisk brottslighet genom tvivelaktiga upplägg med skattepengar.

Lönerna ska sänkas för min kommuns toppolitiker

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Ja, det här är ju en fråga som Örebropartiet drivit sedan vårt grundande och också en fråga där vi alltid gått längst. Vi vill få ner arvoden till ett spann på ungefär 60-75 % av nuvarande nivåer. Vi är också ensamma om att ha röstat för att ta bort fallskärmarna för kommunens politiker - inget annat parti röstade med oss.

Anställda inom äldreomsorgen ska ha förkortad arbetstid med full lön

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Det är ett intressant förslag, där vi budgeterat för att testa det på ett antal mindre enheter. Dessvärre har vi inte i dagsläget hittat budgetutrymme för att MED SÄKERHET kunna lova att vi ska kunna införa detta fullt ut.

Landsbygdsskolorna ska bevaras även om elevantalet minskar

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Självklart och det gäller ALLA skolor - här är Örebropartiet återigen ensamma om att agera för detta. Vi ser liksom inte det som ett PROBLEM att det blir fler pedagoger per barn, vi ser det som någonting positivt och en del av vårt kärnuppdrag. HÄR ska vi satsa, INTE på kromade äppelskrutt, torktumlartorn, matthögar, BRT-bussar, Al Qaida eller hittepåtjänster utan egentlig funktion.

Kommunen ska ställa högre krav på personer som får försörjningsstöd

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Givet! Vi har propagerat för det här flera gånger. Istället för att sitta av tiden på exempelvis caféet utanför Willys så tycker vi att personer SOM ÄR ARBETSFÖRA ska utföra en motprestation. Men det var ju "rasism och nazism" och "inte värdigt". Kommunstyret är INTE intresserade av att gå till botten med det utbredda bidragsfusket. Här står vi upp för kommunens skattebetalare!

Min kommun ska hissa prideflaggan

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Prideflaggan innebär för vissa bara att man ska få älska vem man vill. Inget fel med det. Andra reagerar på att den kommit att förknippas med urspårade avarter som prompt ska göra sin privatsak till något som ska tryckas ner i halsen på alla andra. En flagga någon gång är inte hela världen. Däremot säger vi strikt nej till att transor ska läsa sagor för barn i förskolan, som andra partier vill.

Min kommun ska uppmuntra återvandring för invandrare som inte är integrerade

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: OH JA!!! SVERIGE ÄR SVENSKARNAS LAND! Om man som invandrare vägrar att anpassa sig så ska man inte vara här. I vårt riksprogram presenterar vi åtgärder för massiv återvandring. Man behöver börja med att få ut kriminella och personer som gått på bidrag år efter år. Finns 0 argument till att ha de kvar här. På kommunal nivå ska man göra vad man kan för att verka för återvandring/utvisning av dessa.

Kommunens fordon ska vara eldrivna

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Nej. Här kanske vissa spontant tänker att det är bra, men det innebär i dagsläget fortfarande en enorm kostnad. Kommunen var tidigt ute med att bränna skattepengar på elfordon. Vi föreslog att man skulle avvakta tills det blev billigare. Nu har priserna gått ner, men det som kommunen ska bry sig om är ekonomin. Om elfordon är billigare i inköp och drift, kör på det. Men inte som "krav".

Kommunen ska tillåta privata företag att driva äldrevård

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Ganska bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Ja om dessa privata aktörer lever upp till jävligt hårt ställda kvalitetskrav. Annars har de inte i vår omsorg att göra. Nu brister kommunen ENORMT i sin egen äldreomsorg. Vår policy är att det ska vara tillåtet för privata att verka, MEN att kommunen ska ha sån kvalitet att det inte ska behöva finnas något behov av privata. Nuvarande styre är TOTALT obrydda om den faktiska kvaliteten!

Kommunen ska satsa på fritidsgårdar för att minska kriminaliteten

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Kommunen har massanställt kriminella på just fritidsgårdarna, bland annat 2 som deltagit i korankravallerna. Anställdes INNAN strafftiden ens hade hunnit löpa ut. Vi försökte sparka dem, endast SD röstade med oss. Övriga emot. I dagsläget är fritidsgårdar perfekt rekryteringsbas för kriminella. Här vill vi rensa upp. Vi var också ENSAMMA om att säga NEJ till fallskärm till dömd pedofilbeskyddare!

Kommunen ska satsa mer på att bevara minoriteters kulturer och traditioner

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Örebropartiet: Absolut INTE!!! Tvärtom! Vi ska ha återvandring samt assimilering av de som blir kvar i landet. Sverige är svenskarnas land. Och är det något som ska bevaras så är det att bevara Sverige svenskt. Ställer man inte upp på det så ska man faktiskt inte bo i Sverige.

Skollunchen ska alltid erbjuda kött

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket bra förslag.

Så svarar Örebropartiet: Självklart. Situationen på Tullängsskolan är ju Örebro kommun i ett nötskal. På grund av deras muppiga klimatmål så ska man tvinga elever att gå hungriga för klimatflagellantismens skull. Det här problemet hade kunnat lösas så enkelt, men kommunstyret bryr sig inte. Elever och barn ska alltid kunna äta sig mätta i våra verksamheter. Klimatångestexperiment kan idioterna hålla för sig själva.

Hur mycket ska invånarna i min kommun betala i kommunalskatt?

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket mindre.

Extra viktig fråga Så svarar Örebropartiet: Vi är det enda partiet som står för en ordentlig skattesänkning med en hel skattekrona. SD vill sänka med ett öre, en hundradel av vår sänkning. Övriga partier har röstat nej till skattesänkning. Om något annat parti klickar i alternativet "MYCKET MINDRE" så LJUGER det partiet dig rätt i ansiktet. Det är bara Örebropartiet som står för en ordentlig skattesänkning.

Hur mycket pengar ska min kommun lägga på kultur?

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket mindre.

Så svarar Örebropartiet: Vi slopar alla konstinköp och slaktar de flesta utgifterna inom kulturområdet FÖRUTOM Kulturskolan och Biblioteket. De två grejerna är skitbra. Resten ska kommunen inte ägna sig åt. Dessutom har vi en extra peng, ett slags friskvårdsbidrag för barn upp till 15 år, att nyttja på aktiviteter. Alltifrån idrott till schack eller vad det nu må vara. Men dravlet, det tar vi bort, något vi är ensamma om.

Hur öppen ska min kommun vara för att ta emot flyktingar?

Du har inte tagit ställning. Örebropartiet valde Mycket mindre.

Så svarar Örebropartiet: Nej, det räcker och blir över! Vi har tagit emot alldeles för många under alldeles för lång tid.

Vilka av följande förslag ska din kommun prioritera inom skolområdet?

Du valde inget område. Örebropartiet valde Minska storleken på skolklasser, Satsa mer resurser på elever som behöver extra stöd, Införa striktare ordningsregler i skolan.

Så svarar Örebropartiet: Förutom HBTQI-tramset samt att begränsa privat inslag i skolorna så driver vi ju alla ovanstående frågor. Väldigt dumt av SVT med sånt här format där man bara får välja tre.

Vilka av följande förslag ska min kommun prioritera?

Du valde inget område. Örebropartiet valde Öka servicen på landsbygden, Sänka biljettpriset i kollektivtrafiken, Minska barngrupperna i förskolan.

Så svarar Örebropartiet: "Inrätta en slöseriombudsman" är ju helt onödigt i ett läge där Örebropartiet redan finns... Intressant dock att flera av KD:s förslag återfinns här, men inget av våra. Säkert en slump av SVT även här.