Moderaterna

Varför ska väljarna rösta på er?

Moderaterna är en garant för frihet och valfrihet för medborgarna. Med en ekonomi i balans kan vi garantera en hög kvalitet på hälso- och sjukvården.

Vad är er vision för regionen om 10 år?

En väl utbyggd nära vård (primärvård) med god tillgänglighet för medborgarna, en specialiserad vård utan köer och med god kvalitet samt en välfungerande kollektivtrafik med bra punktlighet.

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

Nej.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Klart till höger

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra regionen efter nästa val?

Vi ser helst ett borgerligt styre efter valet, men vi är öppna för att samarbeta med alla partier för regionens bästa.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Psykisk ohälsa

Vi måste fortsätta arbetet med att korta köerna till behandling. Det gäller inte minst för psykisk ohälsa bland barn och unga. Vi vill också utöka antalet vårdplatser och säkra ett gott akut omhändertagande även inom psykiatrin.

2. Geriatriskt centrum

Allt fler äldre drabbas av många sjukdomar och ett geriatriskt centrum samlar kompetenser från flera håll, för ett samordnat omhändertagande från besök till behandling och därefter uppföljning.

3. Tillgängligheten till primärvården

Du ska få svar när du ringer din vårdcentral. Tiderna ska inte per automatik vara slut. Du ska även ha möjlighet till "drop in"-besök på vårdcentralen, utan att i förväg boka tid. Du ska också erbjudas en fast läkarkontakt, för bättre kontinuitet.

Kompassvar

Hårdare kontroll av Region Blekinges upphandlingar ska införas

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Mycket bra förslag.

Så svarar Moderaterna: Det finns upphandlingar i Region Blekinge som vi sett inte gett det mest effektiva ur ett kostnadsperspektiv för Blekinges invånare.

Regionstyrelsens möten ska öppnas för allmänheten igen

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Ganska bra förslag.

Så svarar Moderaterna: Det är alltid bra med öppenhet och transparens kopplat till politiska beslut. Däremot behöver tjänstepersoner en god arbetsmiljö där ett slutet rum ibland kan lämpa sig bättre för god dialog mellan politiker och tjänstepersoner.

Ett centrum med fokus på äldres hälsa ska införas

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Moderaterna: Moderaterna har sedan förra valrörelsen drivit frågan om ett centrum med fokus på äldres hälsa och kommer fortsätta driva den frågan.

Invånare ska ha en fast läkare i primärvården

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Moderaterna: All forskning visar att en god kontinuitet i primärvården ger ett bättre omhändertagande, och patienten slipper träffa flera läkare och upprepa sin sjukdomshistoria. Dessutom blir uppföljningsprocessen både enklare och snabbare.

Privata vårdgivare ska få öppna psykiatrimottagningar för barn och unga

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Moderaterna: För oss är det självklart med valfrihet där du som patient väljer den vårdgivare/behandling som passar dig bäst och känner förtroende för.

Kollektivtrafiken ska vara gratis för barn och ungdomar

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Moderaterna: Region Blekinge ansvarar för att tillhandahålla kollektivtrafik. Särskilda avgifter för t ex barn, ungdomar och äldre hanteras i respektive kommun.

Regionen ska prioritera kollektivtrafik i glesbygd före fler avgångar i tätorter

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Ganska bra förslag.

Så svarar Moderaterna: Moderaterna är självklart för en levande landsbygd och att man ska kunna jobba, verka och bo även utanför tätort.

Regionen ska vara restriktiv med att erbjuda avgiftsfri tolk i vården

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Ganska bra förslag.

Så svarar Moderaterna: Vi förstår att det är viktigt att, vid vårdbesök, ha en god kontakt mellan patient och vårdgivare. Men har du bott i Sverige i sex till åtta år så tycker vi att det är rimligt att du ska kunna kommunicera på svenska med vården. Behöver du ändå tolk efter den tiden, så har du självklart rätt till det men då mot en avgift.

Regionen ska lägga 1 % av byggkostnaderna på konst vid ny- och ombyggnationer

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Moderaterna: Regionen står inför stora investeringar, på flera miljarder kronor. Det skulle innebära inköp av konst på 40-80 miljoner kronor de kommande åren utifrån 1 procents-regeln. Vi ser hellre att de pengarna går till hälso- och sjukvården.

Hur mycket ska invånarna i min region betala i regionskatt?

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Lite mindre.

Extra viktig fråga Så svarar Moderaterna: Region Blekinges kostnadsnivå är för hög jämfört med andra regioner, vi har Sveriges fjärde högsta regionskatt av 21. Vi behöver effektivisera och komma ner till samma kostnadsnivå som andra jämförbara regioner. Då kan vi sänka skatten som ger mer pengar i plånboken till Blekinges invånare.

Hur mycket av sjukvården ska drivas av privata företag?

Du har inte tagit ställning. Moderaterna valde Mycket mer.

Extra viktig fråga Så svarar Moderaterna: Flera privata aktörer ökar tillgängligheten, kortar köerna och skapar god kostnadskontroll. Det ökar också mångfalden av vårdgivare vilket är till nytta för både patienter och anställda. Vi ser också gärna fler privata vårdcentraler.

Vilka av följande förslag ska din region prioritera inom sjukvårds- och tandvårdsområdet?

Du valde inget område. Moderaterna valde Satsa mer resurser på barn- och ungdomspsykiatrin, Minska administrationen och byråkratin, Utöka vårdcentralernas öppettider.

Så svarar Moderaterna: Vi behöver fortsätta arbetet med att korta vårdköerna inom psykiatrin samt prioritera barn och ungas psykiska ohälsa. Vi har jobbat hårt med att minska administrationen och det arbetet måste fortsätta så att regionen kan fokusera på kärnuppdraget. Det är viktigt att vårdcentralerna är tillgängliga. Det kan betyda både kvälls- och helgöppet för att avlasta akutmottagning och skapa trygghet.