Folkinitiativet Arjeplog

Varför ska väljarna rösta på er?

Arjeplog har stagnerat, det har länge varit problem med insyn i politiken. Vi står för transparens och utveckling, och arbetar för att de ska gå att leva i Arjeplog. Förskola och skola, vård och omsorg ska fungera med god kvalitet. Vi vill se gymnasieskola och uppstartat seniorboende på Tallbacken. Vi har energin, kompetensen och modet att förändra det som behöver förändras.

Vad är er vision för kommunen om 10 år?

Vi arbetar för "Arjeplog 5000", att öka befolkningen till 5000. Vår horisont är satt till 20 år, men om 10 år har befolkningen ökat. För att lyckas med detta har vi ett starkt näringsliv, nya kommunala bolag, hållbar besöksnäring där pengarna i ökad utsträckning stannar i Arjeplog, ökad gränshandel och en engagerad kommun som värnar om invånarna. Medborgarna ska ha stor insyn i politiska processer

Finns det någon politisk fråga där ert parti lokalt har en annan uppfattning än vad partiet har på riksnivå?

Folkinitiativet Arjeplog är ett lokalt och ideologiskt obundet parti och har ingen riksorganisation som styr våra ställningstaganden. Våra beslut fattas utifrån vad vi bedömer är bäst för Arjeplog och dess invånare, inte utifrån partilinjer från Stockholm. Vi ingår i lokala partiers nätverk och ser möjligheter för samarbete och utveckling där.

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle ni placera er själva på en sådan skala?

Varken till vänster eller till höger

Finns det något eller några partier som ni absolut inte vill ska styra kommunen efter nästa val?

Folkinitiativet Arjeplog verkar för ett nödvändigt maktskifte, och det innebär att Socialdemokraterna inte styr efter valet. Vi ser samarbetspotential med de de övriga partierna i Arjeplogs kommun.

Vilka är era tre viktigaste frågor?

1. Seniorboende på Tallbacken

Folkinitiativet vill snabbt få igång seniorboendet på Tallbacken. Forskning visar att seniorboenden med gemensamhetslokaler ökar hälsan hos de äldre i samhället. När den typen av vetenskap faller samman med seniorernas uttryckta önskemål är det vår uppgift att leverera.

2. Utbildning

Folkinitiativet har under flera års tid påpekat att de negativa effekterna av gymnasiets nedläggning varit långtgående, det är av stor vikt att vi återetablerar gymnasieutbildning på plats i Arjeplog. Barnfamiljer ser svårigheter att flytta till Arjeplog då kostnaden att betala för sin 16 åring på annan ort är ohanterbar.

3. Transparens

Om vi får styra Arjeplog står vi för vad vi gör. Vi ska öka insyn på alla nivåer, och beslut ska gå att följa. Handlingar ska lämnas ut, ett förslags gång ska vara tydligt, tiden för expediering ska förkortas, och de handlingar som krävs för att ta välgrundade beslut ska vara tillgängliga. Där skiljer vi oss från nuvarande styre. Strategiska styrgruppen avskaffas och ersätts med ett Insynsråd.

Kompassvar

Seniorlägenheter ska byggas i fastigheten Tallbacken

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Forskningen visar att seniorboende med gemensamhetslokaler och aktiviteter skapar friskare människor. Ett fullgott seniorboende påverkar också bostadsmarknaden på ett positivt sätt.

Föräldralediga ska kunna lämna barn 30 timmar i förskolan

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Folkinitiativet har under mandatperioden lämnat in en motion om 20 timmars förskola för barn till föräldralediga, vi står för det och tycker att det är ett bra förslag. 30 timmar är dock bättre än de 15 som erbjuds nu.

Kommunen ska motverka brytning av alunskiffer och uran i Pleutajokk

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Så länge vi har ett nationellt förbud att bryta uran är detta en ickefråga. Det kommunala vetot är dock ytterst viktigt att ha kvar.

Kommunen ska verka för att rennäringens inflytande ska minska

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Kommunen ska verka för all näringsverksamhet. Det finns samer som inte är renägare och vi bör även verka för deras intressen.

Kommunen ska säga nej till nya vindkraftverk

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Mark som exploateras inom kommunen ska ge vinster till kommunen. Vi producerar redan el som vi inte får skälig ersättning för så vill gärna se en ändring där. Skador och påverkan på miljö bör även tas hänsyn till.

Lönerna ska sänkas för min kommuns toppolitiker

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Absolut att de ska! Vårt kommunalråd är en av de bäst betalda kommunalråden i Norrbotten med fullt riksdagsarvode, vilket är 81 400 kr/mån. Folkinitiativet har verkat för sänkning av kommunalrådets ersättning. Vi röstade för en sänkning i kommunfullmäktige men blev nedröstade av S och C.

Anställda inom äldreomsorgen ska ha förkortad arbetstid med full lön

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Om det fungerar utan att kvaliteten på omsorgen försämras, och ekonomin tillåter. Folkinitiativet vill se en god arbetssituation för anställda inom äldreomsorgen. De höga sjuktalen inom äldreomsorgen kan minskas vid arbetstidsförkortning, vilket på sikt kan bli ett ekonomiskt nollsummespel gentemot vikariekostnader.

Kommunen ska ställa högre krav på personer som får försörjningsstöd

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Att ställa krav är att bry sig. Rättigheter ger skyldigheter. Norrbotten befinner sig i en kompetenskris, att alla som kan arbeta också arbetar är väsentligt och kommunen ska verka för att människor ska ha en meningsfull vardag som samhällsmedborgare.

Min kommun ska hissa prideflaggan

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Vi stödjer allas rätt att älska vem man vill.

Min kommun ska uppmuntra återvandring för invandrare som inte är integrerade

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Detta är en ickefråga i Arjeplog. Majoriteten av våra nyanlända är väl integrerade, de som inte vill bo i Arjeplog har själva valt att flytta.

Kommunens fordon ska vara eldrivna

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: En elcykel sommartid för de som jobbar i äldreomsorgen skulle vara lysande. Men möjlighet till laddning, räckvidd och kyla är problem som i dagsläget inte går att lösa för bilar och större fordon.

Kommunen ska tillåta privata företag att driva äldrevård

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Om ett företag kan visa att de bedriver verksamhet med god vård har vi inte synpunkter. Det är en komplex fråga men som alltid verkar vi för fler arbetstillfällen och mer näringsverksamhet.

Kommunen ska satsa på fritidsgårdar för att minska kriminaliteten

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Generellt är vi för fritidsgårdar då det är viktigt att barn och ungdomar har meningsfulla fritidsaktiviteter och får känna delaktighet. I Arjeplog handlar det dock inte specifikt om att minska kriminalitet.

Kommunen ska satsa mer på att bevara minoriteters kulturer och traditioner

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska bra förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Arjeplog är en samisk förvaltningskommun, och vi satsar redan. Vi tycker det är bra. Folkinitiativet ser minoritetskulturer som en levande del i Arjeplog.

Skollunchen ska alltid erbjuda kött

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Vi är för lokalproducerat. Vi har lämnat in en motion om lokalproducerad mat till kostservice. Vi föredrar mat som inte är ultraprocessad även om den är vegetarisk. För oss handlar det inte om kött eller inte, utan lokalproducerat och näringsriktigt.

Hur mycket ska invånarna i min kommun betala i kommunalskatt?

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Samma som i dag.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Arjeplog 5000 innebär att vi på sikt blir fler och skatten kan bli lägre. I dagsläget är det av största vikt att skatten är oförändrad för att prioritera skola och omsorg av god kvalitet.

Hur mycket pengar ska min kommun lägga på kultur?

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket mer.

Extra viktig fråga Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Forskning visar att kulturskoleelever presterar bättre och fungerar bättre socialt. Folkinitiativet vill satsa på den nedmonterade kulturskolan. Kulturskola ska drivas av lärare på plats. En del i att göra en kommun mer attraktiv är kulturarrangemang och aktiviteter.

Hur öppen ska min kommun vara för att ta emot flyktingar?

Du har inte tagit ställning. Folkinitiativet Arjeplog valde Mycket mer.

Extra viktig fråga Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Vi har en god fungerande struktur för mottagande och integrering. Vi har inte de problem som ses i andra delar av landet. Folkinitiativet vill att vi tar ansvar för de kvotflyktingar som anvisas till Arjeplog. Vi vill få mer invånare, punkt.

Vilka av följande förslag ska din kommun prioritera inom skolområdet?

Du valde inget område. Folkinitiativet Arjeplog valde Satsa mer resurser på elever som behöver extra stöd, Öka andelen behöriga lärare, Mer resurser till elevhälsa.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: Kommunen har idag som mål att skolan ska bedrivas med medelgod kvalitet. Vi anser att en skola med god kvalitet prioriterar dessa ovan angivna punkter.

Vilka av följande förslag ska min kommun prioritera?

Du valde inget område. Folkinitiativet Arjeplog valde Öka stöd och service till lokala företag, Ökad möjlighet till fortsatta studier på hemorten, Servera mer lokalproducerad mat.

Så svarar Folkinitiativet Arjeplog: För att Arjeplog ska kunna växa måste kommun och företag samarbeta, men det är även viktigt att uppvakta företag utifrån. Att servera mer lokalproducerad mat är att öka krisberedskapen.