Varför ska väljarna rösta på dig?

För att jag har relevanta kunskaper, för det mesta tillräckligt med kärlek, och numer även visdom nog att förstå att det är minst lika viktigt att vara en god lyssnare som en god talare.

Vad är din vision för Sverige om 10 år?

Ett Sverige med ännu fler invånare som upplever att hopplösheten bytts mot ett realistiskt hopp om en ljusare framtid. Ett Sverige där det är självklart att ledare på olika positioner bättre förstår hur vi människor fungerar och använder den kunskapen för att så många som möjligt ska må bra. Fler behöver exv. drivas av vettiga värderingar, ha en fungerande vardag och få en god vård när det behövs.

Vem är din politiska förebild och varför?

Just nu, James Talarico. Briljant talare (till och med bättre än Ebba), och han får sin kristna tro att framstå som ett självklart fundament i såväl privatliv som politik samtidigt som han är tydlig med att han respekterar såväl andra troende som övriga. Jag är själv kristen, kritisk gentemot islamism, men förväntas hysa kärlek till människan bortom ideologin, vilket jag vanligtvis också gör.

Finns det någon politisk fråga där du ändrat ståndpunkt? I så fall vilken och varför?

Flera. Jag var exceptionellt högpresterande som barn men ”gick tidigt in i väggen”, vilket ledde till en helt annan resa. Och jag vill nog tro att jag åtminstone blivit klokare, vilket lett till nya ståndpunkter. Exempelvis beträffande värdet av stödsystem, såväl privata som samhälleliga. Den starkes rätt behöver oftare ersättas av den starkes skyldighet - för allas skull.

Vad har du för yrke?

Är beteendevetare, med olika roller ( författare, företagare, föreläsare, lärare..)

Vad har du för utbildning?

Eftergymnasial utbildning, 3 år eller mer

Vilken kommun bor du i?

Hallstahammar

Var är du född?

Hallstahammar.

Hur länge har du haft politiska uppdrag för ditt parti?

Sedan nu, typ!

Politiska åsikter kan placeras in på en vänster-högerskala. Var någonstans skulle du placera dig själv på en sådan skala?

Varken till vänster eller till höger

Finns det något eller några partier som du absolut inte vill se i regeringen efter nästa val?

Har inget parti som jag absolut inte vill se i regeringen

Kompassvar

Barn från 13 år som begår grova brott ska kunna dömas till fängelse

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Instinktivt låter det vansinnigt med 13- åringar i fängelse. Samtidigt så är situationen beträffande den grova brottsligheten exceptionell varför det är förståeligt att desperata åtgärder kan krävas. Och vår skyldighet som samhälle är att i första hand skydda laglydiga individer. Men mest effektivt och humant vore det med omfattande förebyggande åtgärder redan i förskoleåldern.

Vinstdrivande aktiebolag ska inte få driva skolor

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Så svarar Lars Öhman: Privata alternativ, ja tack. Men det är alltför uppenbart att vinstintresset ibland går ut över kvaliteten.

Bygg hyresrätter i villaområden för att minska segregationen

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Jo, vi behöver ”blandas” om integrationen ska fungera bättre - men inte nödvändigtvis där vi bor. En mer realistisk åtgärd vore att se till att vi träffas på arbetsplatsen. Det primära är att vi möts regelbundet och känner att vi tillhör ”samma lag” - då kan det i vissa avseenden gå förbluffande fort.

Skillnaden i inkomst mellan de som arbetar och de som får bidrag ska öka

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Så svarar Lars Öhman: Generellt är minskade ekonomiska klyftor önskvärda, ju större klyftor desto större spänningar som i förlängningen göder kriminalitet. Men det är samtidigt inte rimligt att skillnaden mellan bidrag och arbete är FÖR liten. Lösningen? Alls borde ha en plats att gå till, då minskar incitamenten (och orken!) att ”bränna bilar på nätterna”, och då kan fler känna att vi tillhör samma lag.

Det ska bli enklare att starta gruvor och annan industri i områden där rennäring bedrivs

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Så svarar Lars Öhman: Vi behöver nog tyvärr bli mer självförsörjande beträffande energiförsörjningen i det oroliga läge världen befinner sig i. Och då kan måhända ingrepp som kan tyckas hjärtlösa vara befogade.

Sverige ska ha mer ambitiösa klimatmål än övriga EU

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Generellt bör vi som (relativt) rikt land föregå med gott exempel, men frågan är om vi som litet men historiskt ambitiöst land i klimatfrågan ska prioritera just detta?

Permanenta uppehållstillstånd ska rivas upp och ersättas med tillfälliga

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Jo, integrationsskulden är i vissa avseenden brutal. Men FÖR restriktiva åtgärder riskerar att slå fel, mot oss alla. Vi riskerar att skicka iväg människor vi (av många skäl) behöver. Och vi är ändå ett KRISTdemokratiskt parti. Självklart ska inte K:et tas bort, utan vi ska se till att leva upp till namnet, och då bör vi hellre fria än fälla beträffande ”att hjälpa främlingen”…

Sverige ska på sikt lämna Nato

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Ensam är stark är nog det sämsta ordspråket av alla. Och vi behöver verkligen vänner i oroliga tider - vi behöver även hjälpa våra vänner extra mycket då. Slutmålet bör samtidigt vara att älska våra (tidigare) ovänner- och kanske leva i en världsstat - men ett steg i taget…

Public service ska ha ett smalare uppdrag och mindre resurser

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Karensavdraget vid sjukdom ska avskaffas

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket dåligt förslag.

Betyg i ordning och uppförande ska införas i skolan

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Lars Öhman: En kunnig men destruktiv individ är farlig. Skolan behöver motverka destruktiva beteenden genom att vara en trygg plats, bidra till vettiga värderingar, ha empatiträning och med hjälp att öka impulskontrollen. Den största skillnaden skulle nog fler små grupper generera, och det är orättfärdigt att klandra elever som inte har eller får vettiga förutsättningar till ett gott uppförande.

Pensionsåldern ska inte höjas

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Tror vi behöver jobba längre, av flera skäl. Många är som bäst kring pensionen, visdom är underskattat och många jobb är inte så fysiskt betungande längre.

Tillåt försäljning av starköl och vin i livsmedelsbutiker

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Ren och skär idioti, det vore bättre att MINSKA tillgången till alkohol.

Staten ska investera mer pengar i gröna industriprojekt

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Sverige bör införa euro som valuta

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Sverige ska öka det internationella biståndet

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Lars Öhman: För att det är såväl etiskt rätt som smart att hjälpa de som har det extra svårt.

Marknadshyror ska införas på nya hyresrätter

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Skolan ska ta större ansvar för undervisning om HBTQI-frågor

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Det ska vara möjligt att dra tillbaka medborgarskap för gängkriminella

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Lagstifta om kortare veckoarbetstid

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Olika arbeten har väldigt olika förutsättningar varför det är bättre att arbetsmarknadens parter kommer överens om rimlig arbetstid.

Skatten på bensin och diesel ska sänkas

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Sverige ska verka för att fler länder erkänner Palestina som stat

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Svår och ytterst komplex fråga. Palestinierna förtjänar otvivelaktigt en egen stat, men de behöver först en bättre politisk ledning (åtminstone i Gaza). Samma sak kan förvisso hävdas beträffande Israel för närvarande. Men det är trots allt en relativt fungerande demokrati vars befolkning (även den) - tyvärr fullt förståeligt - känner sig hotad.

Det offentliga stödet till kulturverksamheter ska minska

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket dåligt förslag.

Så svarar Lars Öhman: Folkbildning behövs exempelvis mer än någonsin, i en alltmer komplex värld, och när polariseringen är så hög och så destruktiv.

Tandvård för personer under 23 år ska vara gratis

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Grova sexuella övergrepp mot barn ska kunna leda till livstids fängelse

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Så svarar Lars Öhman: Värdet av förlåtelse är generellt underskattat, men vi behöver i första hand en lagstiftning som minskar risken för brott. Generellt så har en restriktiv lagstiftning en lägre preventiv effekt än många tycks tro - men en person som sitter i fängelse kan inte hota lika många. Och pedofili tycks vara en störning som är otroligt svår att åtgärda varför det kan vara befogat med livslång isolering.

Den tillfälligt sänkta momsen på mat ska vara kvar

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Lars Öhman: Kostnaderna för mat är alltför kännbara för många och är en av orsakerna till att runt 20 procent säger sig ha ständig ekonomisk ångest. Det finns naturligtvis andra sätt att minska den ångesten men sänkt matmoms kan nog vara ett vettigt alternativ.

Staten ska ge ekonomiskt stöd till byggandet av nya kärnkraftverk

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Så svarar Lars Öhman: Är oerhört kluven. En stabil energiförsörjning behövs onekligen, av många skäl, vilket kärnkraften kan bidra med. Men så länge vi inte har bättre lösningar på slutförvaring, och eftersom kärnkraftverk även genererar sådana risker, så är min entusiasm måttlig.

Kommunerna ska inte längre kunna stoppa ny vindkraft

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Staten ska ta över ansvaret för sjukvården

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Mycket bra förslag.

Extra viktig fråga Så svarar Lars Öhman: Skillnaderna i kvalitet tycks orimligt stora mellan regionerna, och förhoppningsvis kan resurserna användas mer effektivt genom statlig styrning. Det är naturligtvis långt ifrån självklart, men med ett mer samlat nationellt folkhälsoperspektiv, som mer prioriterar på förebyggande åtgärder (inte minst kring psykisk hälsa) är förbättringspotentialen betydande.

Staten bör ge ekonomiskt stöd för att bygga fler billiga hyresrätter

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska dåligt förslag.

Pappamånaderna i föräldraförsäkringen ska tas bort

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Ganska bra förslag.

Hur nära ekonomiskt och militärt samarbete ska Sverige ha med USA?

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Samma som i dag.

Hur mycket ska höginkomsttagare betala i skatt?

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Samma som i dag.

Så svarar Lars Öhman: Generellt så vore det bra om de ekonomiska klyftorna minskade. Men det är, generellt, inte rikedom utan fattigdom som är problemet. Och klyftorna kan minskas på andra sätt än via skatten.

Hur öppet ska Sverige vara för att ta emot asylsökande?

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Samma som i dag.

Hur mycket av skogen i Sverige ska skyddas från avverkning?

Du har inte tagit ställning. Lars Öhman valde Samma som i dag.